900 تن گندم‌ و کلزا از کشاورزان هرمزگان خریداری شد
  • فرهنگی

  • اردیبهشت 03، 1399 - 08:52


مدیر تعاون روستایی هرمزگان گفت: تاکنون ۹۰۰ تن گندم و کلزا توسط ۱۱ مرکز خرید تضمینی در استان خریداری شده است.

به گزارش دریای اندیشه ،سیروس اسدپورافزود: این میزان محصولات کشاورزی شامل  ۷۰۰ تن گندم و  ۲۰۰ تن کلزا می باشد.
وی بیان داشت: قیمت کنونی گندم معمولی با افت ۴ درصد مفید و ۲ درصد غیرمفید ۲۵ هزار ریال و دروم با افت مشابه بین ۲هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ و همچنین کلزا با قیمت ۴۷هزار ریال خریداری می شود.
مدیر تعاون روستایی هرمزگان اظهارداشت: در سال زراعی گذشته بیش از ۲۱ هزار تن گندم و کلزا از کشاورزان خریداری شد و امسال پیش بینی می شود به بیش از ۳۰ هزار تن گندم و کلزا برسد.
اسدپور یادآورشد: ۱۱مرکز خرید در شهرستان های حاجی آباد، رودان، میناب، پارسیان و بستک و بندرعباس آماده تحویل محصولات از کشاورزان هرمزگانی است.
وی ابراز داشت: این مراکز در راستای تسهیل و سرعت بخشی به روند تحویل گندم، کاهش هزینه حمل و متناسب با سطح زیرکشت و میزان برداشت گندم و کلزا درسطح استان هرمزگان راه اندازی شده است. 

در حال حاضر ۱۷۰ تشکل تعاون روستایی در بخش های مختلف زیر پوشش سازمان تعاون روستایی هرمزگان فعالیت دارند.

پیش بینی‌های اولیه سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان حاکی از تولید بیش از ۵۲ هزار تن گندم و ۱۵۰۰ هزار تن کلزا در استان است.

فصل کشت گندم در هرمزگان از اواسط آبان ماه آغاز و تا پایان آذرماه ادامه دارد و فصل برداشت از اواسط فروردین ماه شروع و اواخر خرداد ماه پایان می یابد.

در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان آمده است؛ تولیدات محلی تنها ۳۵ درصد از نیاز این استان به محصول گندم را تامین می کند و کسری آن به میزان ۲۴۰ هزار تن از استان های فارس، گلستان و خوزستان تامین می شود.

شیرودی، چمران، سیروان، مهرگان و چمران ۲ از ارقام کشت شده در مزارع گندم استان هرمزگان است و شهرهای حاجی آباد، رودان، بستک، پارسیان، بندرعباس و میناب از مهم‌ ترین مناطق کشت گندم در این استان می باشد.

وسعت مزارع گیاه روغنی کلزا درهرمزگان یکهزار و ۲۰۰ هکتاراست و چهار شهرستان‌ حاجی آباد، رودان، بستک و پارسیان به عنوان مهم ترین مناطق کشت کلزای استان محسوب می شوند.

کار برداشت محصول از مزارع کلزا در این استان از اواسط اواخر خرداد پایان می یابد.

دانه کلزا با دارا بودن ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست و اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول، از کیفیت تغذیه‌ ای بالایی برخوردار است.