اختصاص 5 هزار واحد مسکونی به هرمزگان
  • فرهنگی

  • فروردین 26، 1400 - 08:15


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خبر داد؛
اختصاص 5 هزار واحد مسکونی به هرمزگان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان : در طرح مسکن ملی 5هزار واحد به استان اختصاص یافته و زمین آن نیز از اداره کل راه و شهرسازی استان تحویل گرفته شده‌است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان گفت: در طرح مسکن ملی، 5هزار واحد به استان هرمزگان اختصاص یافته و زمین آن نیز از اداره کل راه و شهرسازی استان تحویل گرفته شده‌است.
به گزارش خبرنگار دریای اندیشه، شهریار نوری زاده در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) اشاره و اظهار کرد: قبل از پيروزي انقلاب، با تبعيض‏هاي فراواني كه در جامعه وجود داشت قشر عظيمي از مستضعفان از داشتن خانه محروم بودند. با پيروزي انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني (ره)، در جهت احقاق حقوق محرومان، طي حكمي، اولين نهاد سازندگي براي رفع مشكل مسكن را تأسيس كردند. امام راحل در اين فرمان، حساب 100 را در تمامي شعب بانك ملي افتتاح فرمودند و پايه و اساس بنياد مسكن انقلاب اسلامي را بنا نهادند.
نوری زاده اضافه کرد:  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یک نهاد عمومی و غیردولتی است که به فرمان حضرت امام به منظور خانه‌سازی برای محرومین بنیان نهاده‌شد. 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: بر اساس سرشماری سال 1395، 1331 روستای بالای 20 خانوار در هرمزگان وجود درد که تعداد 90 روستا در فاصله زمانی سال 1390 تا 1395 بالای 20 خانوار اضافه شده است که از این تعداد، 30 روستا در سال 99 و 60 روستا نیز در سال جاری تامین اعتبار شده است.
وی به اجرای طرح هادی روستایی در هرمزگان اشاره کرد و افزود: این طرح تاکنون در 1331 روستای استان به میزان 38 درصد اجرای شده است که در افق 10 ساله برنامه ریزی شده از سال 1400، تمامی روستاهای استان از محل اعتبارات ملی، از مزایای طرح هادی روستایی بهره مند خواهند شد.
نوری زاده با بیان اینکه ابراز داشت: امروزه سوانح و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله یکی از مشکلاتی است که برای دولت‌ها ایجاد زحمت می‌کند وخسارت‌های زیادی را به وجود می‌آورد و مردم را نیز به زحمت می‌اندازد که در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت مسکن این افراد ورود می‌کند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بیان کرد: جمعیت هرمزگان یک میلیون 800 هزار نفر است که 45 درصد از این جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند و اگر جمعیت شهر بندرعباس را در نظر نگیریم، این آمار به 55 درصد خواهد رسید. 
وی با بیان اینکه بالغ بر 15هزار واحد مسکن مهر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان شروع شده است، افزود: تاکنون بیش از 96درصد از این واحدها احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است.
نوری زاده همچنین با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن 5هزار واحد به استان هرمزگان اختصاص یافته و زمین آن نیز از اداره کل راه و شهرسازی استان تحویل گرفته شده‌است، اضافه کرد: از این تعداد، سه هزار واحد آن در شهر بندرعباس ساخته‌خواهد شد و عملیات اجرایی آن نیز از سال گذشته شروع شده و در بازه زمانی18ماهه به اتمام خواهد رسید.
این مقام مسئول ادامه داد: در طرح مسکن ملی، مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات و مابقی آن که در حال حاضر بین 400 تا 900میلیون ریال است توسط متقاضیان تامین خواهد شد. 
وی گفت: در حال حاضر 178هزار واحد مسکونی در روستاهای استان وجود دارد که با استفاده از اعتبارات ملی و کمک‌های مردمی تاکنون قریب به 101هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌ و 60درصد از واحدهای مسکونی روستایی را شامل می‌شود. 
نوری زاده با بیان اینکه در سال گذشته با ابلاغ ساخت سه هزار و 300 واحد مسکونی روستایی انجام و به شهرستان‌ها سهمیه اعلام شد که برای هر واحد مسکونی 500میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته‌شد، گفت: در پایان سال گذشته نیز با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدیریت برنامه‌ریزی و استانداری هرمزگان، ساخت سه هزار واحد مسکونی برای محرومین استان ابلاغ شد و برای این واحدها نیز مبلغ  500 میلیون ریال تسهیلات و 300میلیون ریال تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته‌شده‌است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان بیان کرد: در سال گذشته 897واحد مسکونی در استان بر اثر سوانحی مانند سیل و زلزله دچار خسارت شدند که با تامین اعتبار 800میلیون ریالی از سوی دولت این واحدها بازسازی و یا نوسازی شدند. 
وی همچنین از تعمیر 5هزار و 600واحد مسکونی که در سال گذشته دچار خسارت شده‌بودند توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و گفت:  برای تعمیر هر واحد مبلغ 150میلیون ریال تسهیلات و 50میلیون ریال نیز بلاعوض پرداخت شد. 
نوری زاده افزود: برای ساخت شهرک سردار شهید حاج قایم سلیمانی 30هکتار زمین با تمام کاربری‌ها درنظر گرفته شد و برای 250خانوار با مساحت هر قطعه 520مترمربع درنظر گرفته شده است که در حال حاضر برای 154خانوار روستاهای زاچ و داربست دراین مکان زمین به صورت بلاعوض تحویل شده و همه این افراد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند و هر 154واحد پی‌کنی انجام گرفته و 100واحد فوندانسیون آن صورت گرفته‌است و 70واحد در مرحله دیوارچینی و 20واحد احداث سقف انجام شده‌است.