امضای یک تفاهم‌نامه تازه برای حمایت از تئاتری‌ها در دوران کرونایی
  • فرهنگی

  • مرداد 12، 1399 - 09:30


تفاهم‌نامه‌ی مشارکت در امور فرهنگی و هنری میان انجمن صنفی هنرمندان تئاتر تهران در راستای وظیفه‌ی کارآفرینی و اشتغال‌زایی و مجموعه تئاتر محراب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران عصر سه‌شنبه 7 مردادماه منعقد شده است.

روابط عمومی انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران خبر داد که میرعلیرضا دریابیگی عضو هیأت موسس و رئیس انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با مهرداد کورش‌نیا رئیس مجموعه تئاتر محراب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تفاهم‌نامه‌ی مشارکت در امور فرهنگی و هنری را  به امضاء رساندند.

مشارکت و همکاری در راه‌اندازی مرکز مطالعات تخصصی هنر، مشارکت و همکاری در تولید و اجرای نمایش‌های ایرانی(صحنه‌ای، محیطی و عروسکی) با تأکید بر سبک زندگی ایرانی-اسلامی، مشارکت و همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، نشست‌ها، همایش‌ها و جلسات نقد و بررسی هنرهای نمایشی با رویکرد علمی و پژوهشی از جمله مفاد این تفاهم‌نامه همکاری است.

در همین زمینه علیرضا دریابیگی در گفتگویی با ایسنا پیشنیه‌ای درباره این انجمن بیان و یادآوری کرد: انجمن صنفی هنرمندان تئاتر تهران آذر سال 93 به عنوان زیر مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهران و با مجوز وزارت کار تشکیل شد که در دوره نخست فعالیت آن، ریاست این انجمن بر عهده مجید سرسنگی بود و پس آن از سال 96 من ریاست این انجمن را عهده دار شدم.

او درباره اهداف این انجمن گفت: هدف ما ایجاد یکسری تسهیلات برای هنرمندان تئاتر تهران و استیفای حقوق اعضای این انجمن است.

دریابیگی درباره حضور کمرنگ این انجمن در این سال‌ها تصریح کرد: در این سال‌ها کمتر فعالیت داشتیم چراکه این احساس در خانواده تئاتر ایجاد شده بود که به نوعی موازی کاری انجام می‌دهیم در صورتی که این گونه نیست بلکه تلاش ما بر ایجاد ظرفیت‌های جدید برای هنرمندان تئاتر متمرکز شده است.

او با اشاره به قدمت شش ساله این انجمن افزود: بعد از شیوع کرونا و آسیب‌هایی که به اقشار گوناگون بویژه هنرمندان تئاتر وارد شد، تلاش کردیم امکاناتی را برای اعضای خود فراهم کنیم از جمله بیمه تامین اجتماعی که از طریق صندوق اعتباری هنر انجام می‌شود.

دریابیگی از امضای تفاهم‌نامه با مراکز گوناگون خبر داد و گفت: در گام اول با کارگروه مد و لباس تفاهم نامه‌ای امضا کردیم تا از این طریق، هم آثار آنان به وسیله تئاتر معرفی شود و هم هنرمندان تئاتر بتوانند به کمک این کارگروه، لباس بازیگران در نمایش‌های گوناگون را تامین کنند. ضمن اینکه امیدواریم به این شیوه، مخاطبان تازه‌ای را به تئاتر جذب کنیم.  

این استاد دانشگاه ادامه داد: دومین گامی که برداشتیم، امضای تفاهم‌نامه با مجموعه تالار محراب است. این مجموعه می‌کوشد دو سالن تازه به ظرفیت خود اضافه کند و بدین ترتیب فضا برای اجرای عمومی نمایش‌های دانشگاهی و نیز برپایی رپرتوارهای دانشگاهی فراهم می‌شود.   

او از رایزنی‌هایی برای همکاری با انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر تهران هم خبر داد و گفت: فعلا وارد مذاکره شده‌ایم تا اگر شرایط برای اجرای صحنه‌ای در پاییز فراهم بود، این اتفاق رخ بدهد. در غیر این صورت بسترهای لازم برای ارایه آثار نمایشی در فضای اینترنت و پلتفرم‌هایی مانند فیلمیو، تیوال و ... فراهم شود.

او در پاسخ به این پرسش که اگر شرایط برای اجرای آثار نمایشی فراهم نشد، چه امکاناتی برای حمایت از اعضای خود دارید، توضیح داد: ما یک صنف کارگری هستیم و تنها بودجه ما حق عضویت اعضاست که امسال هم این حق را بخشیدیم. تنها کاری که می‌توانیم انجام بدهیم، مشارکت و امضای تفاهم‌نامه‌هایی است که زمینه‌هایی را برای فعالیت هنرمندان تئاتر تهران فراهم کند. یعنی این امکانات فقط  به اعضای ما محدود نمی‌شود.

دریابیگی اضافه کرد: در شرایط فعلی، تنها کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که زمینه‌هایی برای زنده نگه داشتن تئاتر از طریق اجراهای نمایشی در فضای نت فراهم کنیم و به زعم خودمان می‌کوشیم بستری برای فعالیت جوان‌ترها ایجاد کنیم چراکه بیشتر اعضای ما دانشجویان و دانش‌آموختگان تئاتر هستند.

او تاکید کرد: هدف ما موازی کاری با نهادی مانند خانه تئاتر نیست همچنانکه خود من سال‌هاست عضو خانه تئاتر هستم و عضویت در این دو نهاد، هیچ تقابلی را ایجاد نمی‌کند و در گام نخست هم هدف ما ایجاد هم‌افزایی در فضای تئاتر و پر کردن خلاءهای قانونی است که خانه تئاتر به دلیل ماهیت خود که تشکلی هنری و چند منظوره بود، دچار این محدودیت‌ها بود. ضمن اینکه ما فقط هنرمندان تئاتر شهر تهران را پوشش می‌دهیم.