برکه خلف؛ پاک ترین روستای ایران
  • اجتماعی

  • مهر 22، 1400 - 05:42


هرساله نمایندگانی از سازمان یونسکو و سازمان ملل از این روستا و سایت کنار روستا بازدید می کنند و باعث شده روستای برکه خلف، بعنوان پاکترین روستا ثبت جهانی شود.

پاکی این روستا از قدیم الایام بر این اساس بوده که مردم در نظافت و تمیزی روستا مشارکت داشته و با شورا و دهیاری محل برای نظافت روستا همکاری می کردند.

                                                                                                                            طیبه زردشت

جزیره قشم جاهای دیدنی بسیار جذابی دارد ولی در میان این جاذبه ها روستایی وجود دارد که به تمیزی معروف است نام این روستا، برکه خلف است. روستای برکه خلف به تمیز ترین روستا شهرت دارد و در رتبه بالای گردشگری قرار گرفته است و لقب تمیزترین روستای ایران برای برکه خلف، حکم مدال افتخار را دارد.

به گزارش دریای اندیشه؛ برکه خلف، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان می باشد که فاصله این روستا تا دره ستارگان جزیره قشم، پنج کیلومتر است. دره ستارگان، یکی از بی نظیرترین جاذبههای ژئوپارک جهانی قشم است با اشکال خارق العاده و وهم انگیزی که چشم هر بینندهای را خیره میکند.

با توجه به اینکه در تقویم کشورمان، 15 مهرماه روز ملی روستاست و چون زمان زیادی از این روز نگذشته، تصمیم گرفتم  بعنوان خبرنگار، در مورد پاکترین روستا و روستای نمونه گردشگری مطلبی بنویسم و در این ارتباط دریای اندیشه مصاحبه ای اختصاصی با دهیار روستای برکه خلف و فتحیه رضوانی از بانوان کارآفرین این روستا انجام داده است که در ادامه با هم می خوانیم:  

خالد اسلامی رمچاهی دهیار روستای برکه خلف چنین بیان کرد که : این روستا از زمان های قدیم بر این اساس نامگذاری شده که شخصی بنام خلف، برای این منطقه برکه های آب متعددی را احداث می کند و آب انبارهای ایجاد شده محل ذخیره آب برای روستاییان بوده است و در حال حاضر، روستای برکه خلف روستای شاخص نمونه گردشگری است که سایت دره ستاره ها در کنار آن واقع شده و در محدوده ژئوپارک جزیره قشم قرار دارد.

وی اظهار داشت: هرساله نمایندگانی از سازمان یونسکو و سازمان ملل از این روستا و سایت کنار روستا بازدید می کنند و باعث شده روستای برکه خلف، بعنوان پاکترین روستا ثبت جهانی شود و چندین بار در کشور به عنوان پاکترین روستای ایران نیز شناخته شده و از طرف سازمان یونسکو هم به عنوان روستای شاخص پاک و نمونه انتخاب شده است .

اسلامی افزود: پاکی این روستا از قدیم الایام بر این اساس بوده که مردم در نظافت و تمیزی روستا مشارکت داشته و با شورا و دهیاری محل برای نظافت روستا همکاری می کردند و ما نیز در ادامه کار جایگاه روستا را ارتقا دادیم، پیش از این نیز از سوی سازمان منطقه آزاد فقط بر اساس معیار نظافت و پاکیزگی روستای پاک و نمونه انتخاب شده بود ولی در حال حاضر، روستا را بر اساس معیارهای دیگر هم می سنجند که علاوه بر نظافت، روستایی باشد که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و زیرساخت های عمرانی نیز در سطح بالایی باشد، ما نیز در این زمینه توانستیم فعالیت های بسیاری انجام دهیم از قبیل ساخت فرهنگسرای روستای برکه خلف، ساخت ساختمان دهیاری به مساحت 1500 متر مربع که محوطه سازی و فضای سبز و درختکاری شده است که ساخت محوطه و دیوارهای ساختمان به سبک معماری سنتی ساخته شده و علاوه بر این اقدامات، مسائل زیرساختی مثل سنگ فرش معابر، ساخت المان های روستایی و بسیاری از موارد دیگر نیز انجام گرفته است.

وی ادامه داد: برای روستای برکه خلف از طرف دهیاری روستا، برنامه های متنوعی اجرا می شود از جمله برنامه های آموزشی، فرهنگی و گردشگری از قبیل جشنواره های غذا، جشنواره کودک و جشنواره هایی مربوط به بحث مسائل اجتماعی و فرهنگی همچنین هر ساله در فرهنگسرای برکه خلف برنامه های مختلفی اعم از برنامه های اجتماعی ، فرهنگی آموزشی انجام می دهیم و توانستیم در این زمینه ها فعالیت های گسترده ای انجام دهیم و در حال حاضر نیز همچنان مدیریت میشود.

دهیار روستای برکه خلف عنوان کرد: در زمینه جذب مشارکتهای مردمی و اعتبارات دولتی نیز دهیاری فعالیت های گسترده ای انجام داده و توانستیم با مشارکت اداره های مختلف از قبیل اداره راه ،بنیاد مسکن و مجموعه استانداری اعتباراتی برای روستا جذب کنیم در زمینه زیرساخت های آسفالت بلوار ورودی روستا به طول 2 کیلومتر، آسفالت معابر، سنگ فرش ها و ساخت المان شهری که بودجه های کلانی را علی رغم اینکه روستای برکه خلف روستای کوچکی است و اعتبارات ارزش افزوده کمی دارد ما توانستیم اعتبارات استانی و ملی جذب کنیم و کلیه زیرساخت های روستا را در حد فراتر از یک روستا و در حد خدمات یک شهر ارائه دادیم.

خالد اسلامی اظهار داشت: روستای نمونه و شاخص گردشگری برکه خلف دو تعاونی صنایع دستی دارد که در هر تعاونی بیش از 250 تا 300 نفر عضو دارد و تعاونی ای که در حال حاضر فعالیت گسترده ای دارد تعاونی صنایع دستی صدف لب سیاه است که این تعاونی در سال 99 بعنوان تعاونی برتر کشوری انتخاب شده و این تعاونی به طور گسترده در سطح جزیره و کشور در حال فعالیت است و بسیاری از محصولاتش را هر ساله در نمایشگاه های خارج از کشور ارائه می دهد.

 

زنان توانمند کارآفرین

بنده فتحیه رضوانی هستم از جزیره قشم بخش شهاب روستای برکه خلف،توسعه یار سازمان محلی و مدیر عامل تعاونی توسعه روستایی صدف لب سیاه قشم .در حال حاضر با 30نفر عضو اصلی از روستای برکه خلف و حدود 96 نفر دیگر از روستاهای هم جوار از جمله رمکان ،کوبه ای و...در زمینه صنایع دستی و در رشته های گلابتون دوزی ،شک و زری بافی ،برقع سازی، عروسک سازی ، خوس بافی و ... فعالیت داریم.کار گلابتون دوزی از سالهای قبل به صورت رودوزی های سنتی روی شلوار بندری ،پیراهن، جلبیل و شال مورد استفاده زنان قشمی می شده و در حال حاضر نیز طرفداران خاصی بین بومی ها و گردشگران دارد .

از سال 1384 با کمک ، حمایت و آموزش هایی که از طرف سازمان ملل صورت گرفت همراه با بانوان روستا و با کمک توسعه یاران مهر گروهی تشکیل دادیم بنام سازمان محلی که با تشکیل کارگاه ها، آموزشگاه و پس از شکل گیری گروه، غرفه ای راه اندازی کردیم و تولیدات خود را برای نمایش و فروش به گردشگران در این غرفه گذاشتیم و کم کم عضو بیشتر شد.

طی این سالها نیز با سرمایه خیلی اندک  و سختیهای بسیار زیاد ناامید نشدیم و به کارمان ادامه دادیم همچنین صندوقی را دایر کرده و 10 درصد از فروش را در صندوق پس انداز کردیم تا با کمک آن هزینه اجاره غرفه ، احتیاجات روزانه غرفه و شرکت در نمایشگاه را داشته باشیم . سال 90 نیز برای افراد تحت عضو این شرکت و دیگر صنعت گران با کمک گردشگری و سیاحتی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم کارت صنعت گری صادر گردید و با کمک سازمان فنی و حرفه ای که بنده آزمونگر عملی این رشته می باشم همه اعضا و بسیاری از صنعت گران مدرک فنی و حرفه ای دریافت کردند و سپس 86 نفر زیر مجموعه این تعاونی بیمه تامین اجتماعی بیمه قالی بافان شدند، عده ای نیز بخاطر سن بالاتر از  50 و زیر 18 سال نتوانستند بیمه شوند .

همچنین فعالیت های بسیاری در زمینه آموزش و حضور در همایش ها و نمایشگاه ها داریم ، ناگفته نماند اولین نمایشگاهی که در تهران شرکت کردیم از طرف مهندس حمیدی شرکت توسعه یاران مهر بود که حضور در آن نمایشگاه بسیار برای ما ارزش داشت  چون تجربه های بسیاری کسب کردیم  و پس از آن نیز در نمایشگاه های متعددی حضور پیدا کردیم و هربار برایمان میدان کسب تجربه بود تا اینکه موفق به کسب لوح تقدیر و تندیس های بسیاری شدیم .

 

دریافت مهر اصالت در سال 94

سال 1394 یکی از اعضای گروه به لطف خدا موفق به کسب مهر اصالت شد و بعد از آن هم با همت و تلاش دوستان ،بسیاری عروسک محلی یا دختلوک به ثبت ملی رسید  و در سال 95 هم عضو صندوق خرد محلی شدیم و از همه مهمتر سال 95 تعاونی برتر استانی ، شهرستان و کشوری شدیم که تندیس و سفر به پاریس را دریافت کردیم همچنین در 19 فروردین ماه 1396 روز همایش ملی اقتصاد مقاومتی به لطف خداوند کارآفرین برتر زنان روستایی کشوری شدم که جایزه و لوح و تندیس دریافت کردم .

قابل ذکر است که سال 97 هم تحت نظر مستقیم این تعاونی 20 نفر دانشجو به عنوان کارورز دانشجو آموزش گلابتون دیدند و مدرک دریافت نمودند .

19 مرداد  الی 31 مرداد 1399 در اوج کرونا نمونه هایی از کارهای این شرکت تعاونی در موزه فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاه نخ و نگار به نمایش گذاشته شد که تولیدات و کارهای سوزن دوزی ما به عنوان کارهای برتر ملی معرفی و باعث دریافت تندیس و جایزه شد در 19 شهریور پارسال به لطف خداوند دوباره تعاونی برتر استانی ، شهرستان و تعاونی برتر ملی شدیم.

خوشبختانه توانستیم تولید صنایعدستی که تا پیش از این فقط در پوشاک و لوازم شخصیمان کاربرد داشت را به فعالیتی درآمدزا تبدیل کنیم و هدف ما علاوه بر بحث توانمندسازی زنان، حفظ صنایعدستی منطقه از جمله سوزندوزی، خوسبافی، گلابتوندوزی، زریدوزی و برقعسازی، شکبافی و حصیربافی در برکه خلف و البته تبدیل این هنرها به کاربردیترین اشکال ممکن بود و خوشبختانه مصرفکنندگان نیز از این نوآوریها استقبال کردهاند و همه این موفقیتها باعث شد رغبت و اراده زنان روستا برای مشارکت در چنین طرحهایی بیشتر شود.

خداروشکر می کنیم که در حال حاضر تعاونی موفقی هستیم و با اعضای 30نفر از بانوان روستای برکه خلف و 96 نفر از روستاهای همجوار تقریبا بیشتر خانم های روستا به کار صنایع دستی مشغول هستند که در خانه  در کنار خانه داری و بچه داری هر کسی در یک رشته ای فعالیت می کند ،عده ای عروسک درست می کنند ، عده ای خوس دوزی چند نفر ادویه محلی و گشته خوشبو کننده و چند نفر گلابتون دوزی ، عده ای در کار دوخت هستند و روزی دو نفر هم برای فروشندگی در مغازه صنایع دستی حضور دارند.

شاید نتوان به صنایع دستی به عنوان شغل نگاه کرد اما آن را می توان به عنوان شغل مکمل دانست و از نظر اقتصادی کمک حال خانواده می باشد ، مهمتر از همه همین که هنر سوزن دوزی و خوس دوزی به فراموشی سپرده نشده و محفوظ مانده خدارا شکر می کنیم و در حال حاضر بنده 42 نفر را هم برای مشاغل خانگی ثبت نام کردم.

ناگفته نماند در تاریخ  17مهر ماه سال جاری به دعوت از سازمان منطقه آزاد نمونه هایی از شرکت تعاونی صدف لب سیاه در حوزه سازمان منطقه آزاد بعنوان نمایشگاه دائمی قرار داده شده که آن نیز بعنوان تولیدات برتر معرفی شده اند.