جدال با مرگ در دل زبانه های آتش
  • اجتماعی

  • مهر 10، 1400 - 06:01


                                                                                                               طیبه زردشت

مبارزه با آتش و عملیات امداد و نجات از مشاغلی است که با بیشترین خطرات رو به رو هستند، در عملیات آتش نشانی ریسک های جدی برای فعالین در آن وجود دارد، این خطرات شامل دود، آتش ، بخارات و سموم ناشی از احتراق ، برق گرفتگی، خراب شدن دستگاه ها و تجهیزات ، آوار ساختمان، انفجار، تصادف خودرو ها، اضطرابها و موارد پیش بینی نشده می باشند. آتش نشانان و امدادگران باید از لحاظ جسمی نیز سازماندهی شوند که عملیات را به گونه ای ایمن و هماهنگ انجام دهند.

در مصاحبه اختصاصی دریای اندیشه با حسن امینی زاده معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با بیان اینکه در  سال 1347 نخستین خودروی آتش نشانی برای شهر بندرعباس خریداری شد اظهار داشت: اما تا احداث نخستین ایستگاه آتش نشانی 11 سال گذشت یعنی در سال 1358 اولین ایستگاه آتش نشانی شهرستان بندرعباس در مجاورت پارک شهید دباغیان افتتاح و راه اندازی شد.

وی اذعان کرد: سال 1376 آتش نشانی بندرعباس به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ارتقا پیدا کرد که نقطه عطفی در روند صعودی توسعه آتش نشانی به شمار می رود، توجه ویژه نیروی انسانی و انتخاب بهترین ها از طریق برگزاری آزمون های استخدامی آمادگی جسمانی آغازگر فصل جدیدی از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در سالهای اخیر بوده است.

امینی زاده افزود: از آن زمان تا کنون در شهر بندرعباس 10 ایستگاه آتش نشانی، فعالیت دارد و تعداد 267 نفر نیروی انسانی در حوزه های عملیاتی و ستادی مشغول به کار هستند.

وی گفت: از سال 1384 وبسایت bnd 125.ir  با هدف ارتقای سطح آموزش شهروندی و نیز انتشار اخبار آتش سوزی و حوادث راه اندازی شده که محتوای این پایگاه اینترنتی از آغاز تا کنون به صورت مستمر به روزرسانی می شود و مرجع اخبار و آمار آتش نشانی بندرعباس به حساب می آید همچنین، بر اساس آمار ثبت شده در این سایت ایستگاه های آتش نشانی شهرداری بندرعباس هرساله در بیش از 3000 مورد آتش سوزی ،امداد و نجات ، عملیات می کنند و به طور میانگین جان بیش از 1700 شهروند را نجات می دهند.

وی تصریح کرد:  فعالیت هایی در تاریخچه این سازمان وجود دارد که برای نخستین بار در کشور توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس صورت گرفته : 1) احداث ایستگاه نجات ، امداد ساحلی 2) تاسیس مدرسه غواصی آتش نشانی هرمزگان با مجوز صدور گواهی ملی و بین المللی که این مدرسه از سوی سازمان دهیاری ها و شهرداری های وزارت کشور به عنوان مرکز آموزش غواصی آتش نشانان کشور انتخاب شده است.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس اظهار داشت: یکی از مهمترین فعالیت های این سازمان، برگزاری آموزش بازی مقابله با بحران برای کودکان رده سنی 8 تا 14 سال می باشد که این دوره آموزشی در بندرعباس به عنوان اولین شهر در ایران و پانزدهمین کشور در جهان با حضور نماینده کشور ژاپن در سال 1394به ثبت رسید و از آن سال تا کنون در سطح مدارس و محلات بندرعباس در حال اجراست.

امینی زاده اذعان کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با داشتن بیشترین تعداد خودروی بالابر آتش نشانی به نسبت جمعیت در کشور، کسب عناوین قهرمانی در مسابقات ورزشی جهانی و کشوری ، همچنین طرح آزمون های استخدامی کشور برای اولین بار، نشان دهنده پر تلاش بودن فعالین در این سازمان می باشد.

وی افزود: سازمان آتش نشانی بندرعباس در سال 1399 تعداد 3356 مورد عملیات داشته است که از این تعداد ، 1798 مورد آن آتش سوزی و 1558 مورد هم مربوط به حوادث بوده است و در این عملیات ها، جان بیش از 1340 شهروند نیز نجات داده شده است.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس گفت: در عملیات های انجام گرفته این سازمان در سال گذشته 293 نفر مصدوم شده بودند که از این تعداد مصدومین  63 نفر زن و 230 نفر مرد بودند و همچنین متاسفانه 59 نفر فوت شدند که از این تعداد فوت شدگان 7 نفر زن و 52 نفر نیز مرد بودند.

حسن امینی زاده در خصوص اعزام نیرو به بیرن از شهر و روستاها بیان کرد: حوزه استحفاظی آتش نشانی بندرعباس محدود به حوزه خدمات شهرداری بندرعباس است اما در موارد خاص با هماهنگی مدیریت بحران استانداری ، فرمانداری و شهرداری، با روستاها و شهرهای دیگر استان نیز همکاری صورت می گیرد.

وی در رابطه با این سوال که آیا تجهیزات مورد نیاز امداد و نجات، کافی است یا اینکه احتیاج به تجهیزات و وسایل و ماشین آلات جدیدتری می باشد؟ اظهار داشت:  تجهیزات امداد و نجات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس در حد قابل قبول می باشد، اما برای رسیدن به شرایط عالی و استاندارد نیاز به خرید تجهیزات جدید و به روز هست.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با بیان اینکه نیروی انسانی ورزشکار و جوان همراه با تجهیز ناوگان با خودرو های نجات و امداد و همچنین تجهیز بودن به فن آوری های روز دنیا خون تازه ای به آتش نشانی بندرعباس تزریق می کند افزود: برای بالا نگهداشتن آمادگی جسمانی آتش نشانان، هر شش ماه یک بار از آنها تستهای ورزشی انجام می گیرد و آتش نشانان با توجه به شرایط سنی ملزم هستند برای رسیدن به رکوردهای گروه سنی خود در هفته چندین بار تمرینات ورزشی به صورت گروهی یا انفرادی در برنامه خود داشته باشند و در این ارتباط نیز، سازمان یک سالن بدنسازی، یک سالن تیاریکس و یک سالن فوتسال در اختیار دارد که مورد استفاده کارکنان قرا می گیرد، علاوه بر این در ایستگاهها، زمینه انجام ورزشهایی همچون والیبال نیز وجود دارد.

امینی زاده در خصوص این پرسش که آیا در بندرعباس بانوی آتش نشان داربم ؟ بیان کرد: خیر آتشنشان زن نداریم و تنها به صورت آتش نشان داوطلب که در شرایط بحران فراخوانده می شوند شرکت می کنند همچنین دروه های آتش نشانان داوطلب بانوان نیز همچون آقایان به مدت یک هفته و دارای چارت درسی یکسان هستند که شامل تئوری حریق، کار با خاموش کننده های دستی، آشنایی و کار با لوله های نواری و نردبان و کمکهای اولیه می باشد.

وی گفت: تا دو سال پیش و قبل از شیوع ویروس کرونا هر ساله، در روز هفتم مهر ماه برنامه هایی به مناسبت گرامیداشت با حضور آتش نشانان و خانواده هایشان برگزار می شد، اما در شرایط کنونی و باتوجه به پروتکل های بهداشتی، امسال امکان اجرای چنین مراسمی وجود ندارد.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس اضافه کرد: در اسفند ماه 1398 گروه نام (نجات و امداد مردمی ) با مشارکت شهروندان داوطلب توسط آتش نشانی بندرعباس تشکیل و به ثبت رسید و این گروه کار خود را رسما با ضدعفونی شهر در زمان شیوع ویروس کرونا آغاز کرد.

امینی زاده تصریح کرد: همکاری مربیان آموزش این سازمان با آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس در جهت تدریس در رشته ایمنی و آتش نشانی در سطح تحصیلی متوسطه دوم، حذف صدای آژیر جهت پایین آوردن و کم نمودن استرس و آسیب های روحی و جسمی نفرات و جایگزینی اعلام کد حوادث، تدوین دستورالعمل ایمنی شهر توسط حوزه پیشگیری و تصویب در شورای اسلامی شهر بندرعباس که  این دستورالعمل مرجع ایمنی ساخت بنا ، در شهر بندرعباس بوده و پیمانکاران ملزم هستند از صدور پروانه ساختمان تا دریافت پایان کار به مفاد آن عمل کنند، طراحی و ساخت خوابگاه های تک نفره ، اختصاصی و مبلمان همچنین وسایل سرگرمی جهت رفاه بیشتر آتش نشانان در زمان استراحت را از دیگر اقدامات مهم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس برشمرد.

وی در پایان به این موضوع پرداختند که : با توجه به اینکه بیشتر ماههای سال در استان هرمزگان ، هوا گرم بوده و کولر استفاده می شود و بیش از 60 درصد علت آتش سوزی ها مربوط به اتصالی در برق کولر است ، شهروندان در رعایت موارد ایمنی برق کولر و محافظ آن جدیت به خرج دهند، چنانچه این مورد رعایت شود 60 درصد از آتش سوزی منازل کاهش می یابد همچنین این نکته قابل ذکر است که 30 درصد دیگر آتش سوزی ها نیز مربوط به گاز و 10 درصد باقیمانده سایر موارد می باشد لذا، اگر فرد فرد شهروندان گرامی موارد ایمنی را رعایت کنند با این کار هم از جان خود و دیگران محافظت کرده و هم از خسارتهای مالی سنگین جلوگیری نموده اند.