حامد آزادی ـ رودان
  • ورزشی

  • مرداد 13، 1399 - 09:17



چند سالیست که فوتسال در بهشت جنوب جان گرفته ، جانی که شاید بخشی از آن را مدیون جوانی باشد که علی رغم جوانی با تجربه و  دانش اش یک تنه باری از فوتسال این شهر را به دوش می کشد و حتی در برهه ایی هم مدیر عامل بود هم مربی هم بازیکن و هم نفر اول فوتسال رودان ، گفتگو جذاب دریای اندیشه را با این مربی با دانش و پر افتخار فوتسال رودان را باهم می خوانیم.
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
محمدرضا سالاری هستم، متولد1365 دارای مدرک کاردانی تربیت بدنی و مدیر روابط عمومی شهرداری رودان، موسس،مالک و مربی باشگاه فرهنگی ورزشی علم و ادب رودان
دوران ورزشی تان را از کجا شروع کردید؟
در یک خانواده کاملا ورزشی رشد کردم، به تشویق پدرم از ۷ سالگی رو به سمت فوتبال آوردم و با عضویت در تیم پیروزی بیکاه آموختن فوتبال را شروع کردم.
فوتبال از کدام  تیم و زیر نظر  چه کسی آغاز کردید؟
از تیم نونهالان پیروزی بیکاه  زیر نظر محمد اختر بعد هم در تیم پیام ناحیه مرکزی سابق زیر نظر آقای داوری بعد از اون هم در رده نوجوانان جوانان و بزرگسالان زیر نظر برادران مبارکی، نیکبخت و  کریمی در شاهین،  رده جوانان و بزرگسالان در آرش بالاشهر زیرنظر  ابراهیم داوری گذراندم و بعداز اون هم در تیم های فوتبال استقلال بیکاه،آزادگان رودان، ستاره انقلاب بندمیر، مبارز بندملا ستاره جنوب خراجی ورزمنده اسلام آباد حضور پیدا کردم.
از چه زمانی وارد فوتسال شدید؟  
البته فوتسال را همیشه در کنار فوتبال پیگیری می کردم و هر ساله در جام های رمضان و مناسبت های دیگر حضور داشتم اما از سال ۸۹ برای همیشه فوتبال را کنار گذاشتم و بطور جدی وارد عرصه فوتسال شدم‌.
کمی از افتخارات دوران ورزشی تان بگویید؟
اگر از همان رده های پایه فوتبال ام بگوییم باید اشاره کنم به نایب قهرمانی در رده نوجوانان با تیم پیام در مسابقات شهرستانی،قهرمانی دو دوره در رده نوجوانان با تیم شاهین در لیگ شهرستان،قهرمانی و مقام سوم مسابقات رده سنی جوانان با تیم شاهین،نایب قهرمانی مسابقات رده سنی جوانان با تیم آرش بالاشهر،قهرمانی اولین دوره لیگ فوتسال شهرستان باتیم رگبار اسلام آباد،چندین قهرمانی و نایب قهرمانی در مسابقات فوتسال جام رمضان باشگاهی و ادارات ،بهترین بازیکن و آقای گلی مسابقات فوتسال ادارات ،نایب قهرمانی لیگ یک فوتسال استان در سال89 و راهیابی به لیگ برتر فوتسال استان با تیم آزادگان ،مقام سوم لیگ یک فوتسال استان و راهیابی مجدد  به لیگ برتر فوتسال استان با تیم آزادگان در سال94 ،قهرمانی لیگ یک فوتسال استان با تیم علم و ادب و راهیابی به لیگ برتر استان و مقام پنجم مسابقات فوتسال استان و بهترین تیم شهرستانی
علت علاقه شما به فوتسال چیست؟
خب فوتسال یک رشته جذاب و پرهیجان و توام با تکنیک است که هر بیننده ای را مجذوب می کند،مگر می شود با دیدن حرکات وحید شمسایی عاشق فوتسال نشد!
تاکنون در چند دوره مربیگری فوتسال شرکت کرده اید و چه مدرکی دارید؟
اولین حضورم در کلاس های مربیگری بر میگردد به سال 90 در کلاس های دانش افزایی آقای صانعی سرمربی سابق تیم ملی فوتسال و خسوس کاندلاس مربی تیم ملی فوتسال بعد از آن  در دوره دانش افزایی با حضور آقای سفال منش حضور پیدا کردم،شرکت در دوره دانش افزایی با حضور سیدمحمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی هم به علم فوتسال ام خیلی کمک کرد و  کلاس سطح1فوتسال ایران با حضور آقای علی زندی پور نیز گذارنده ام و بعد  کلاس سطح 1فوتسال آسیا با حضور سرمربی تیم ملی آقای ناظم الشریعه پشت سر گذاشتم و  کلاس سطح2 فوتسال آسیا با تدریس آقاس عارفیان را نیز با موفقیت سپری کرده ام و درحال حاضر مدرک مربیگریLEVEL2فوتسال آسیا را دارم.
 وضعیت فوتسال در شهرستان رودان را چگونه ارزیابی می کنید؟
در طی یکی دوسال گذشته با حضور باشگاه علم و ادب و تیم داری در این رشته یک شور و هیجانی رو بین علاقمندان و دوستداران به این رشته به راه انداخت شد. تقریبا در تمامی رده ها هم آقایان و بانوان در سطح اول استان حضور داشتیم و با برپایی اولین پایگاه استعدادیابی باشگاه در شهرستان و برگزاری لیگ فوتسال شهرستان افزایش علاقمندی به این رشته رو دوچندان شد. اما متاسفانه بدلیل برخی مشکلات و عدم همکاری بعضی مسئولین باعث فعلا باشگاهها خیلی تمایلی به ورود به این عرصه نشان نمی دهند.
  امیدوارم در آینده تمامی مشکلات و این بیماری منحوس ریشه کن شود تا بازهم بتونیم به قدرت یک فوتسال پر هیجان را در رودان داشته باشیم.
مشکلات این رشته ورزشی مهیج را در  رودان چه چیزهایی می دانید؟
شهرستان رودان سرشار از استعدادهای ناب در این رشته ورزشی است. که متاسفانه نبود زیر ساخت های مناسب و استاندارد و عدم  امکان مالی باشگاه ها و نبودن اسپانسر فوتسال را در رودان رنج می دهد.
بنظر تان سقوط تیم فوتسال آذرخش چه پیامدی برای فوتسال هرمزگان دارد؟
متاسفانه این روزها که مشکلات اقتصادی و تورم گریبانگیر مردم  شده تنها چیزی که می تواند  باعث دلگرمی جوانان شهر و استان شود و کمی به حالشان  را خوب میکرد  حضور تیم فوتسال آذرخش در سطح اول کشور بود، خیلی از باشگاهای و بازیکنانی که به سمت این رشته ورزشی روی آورده بودند فقط به شوق و آرزوی  حضور در این باشگاه بود که شاید پل پرتابی برای پیشرفتشان باشد.
در استان ما تنها سرگرمی و دوری جوانان ما از بزهکاری و جرم همین ورزش است که متاسفانه روز به روز ضعیف تر می شود.
و قطعا نبودن تیم هایی مانند آذرخش باعث دلسردی جوانان و زیاد شدن قلیان سراها خواهد شد.
برای توسعه این رشته ورزشی و کشف و پرورش استعدادها باید چه راهکاری را در پیش گرفت ؟  
مسلماً ورود حامیان مالی و پایگاه های استعدادیابی می تواند برای توسعه این رشته مفید باشد.
 بحث کشف و پرورش استعدادها هم اکنون  تبدیل به یک موضوع پیچیده و رقابتی شده تا جاییکه  کشف استعداد به معنای تجاری برای بازیکن و باشگاه دارد.
توسعه فوتسال وتوجه بسیار به جنبه های اقتصادی آن و علاقه فراوان نوجوانان و جوانان برای پیوستن به دنیای حرفه ای موجب شده، باشگاه داران و مدارس فوتسال با استعدادیابی از بین داوطلبان از هدر رفتن پول، سرمایه و وقت خود جلوگیری کنند.
در واقع باید استعداد یابی به معنا واقعی خود یعنی نخبه یابی انجام شود تا شاهد ظهور یک نسل خوب باشیم.
فوتسال را تا چه زمانی می خواهید ادامه دهید؟
فوتسال برایم یک عشق است و نمی توانم زمان و پایانی را براش در نظر بگیرم تازمانی که بتونم و تونایی پرورش استعدادها را داشته باشم ادامه خواهم داد.
بهترین بازیکن و بهترین مربی فوتسال ایران ؟
بهترین بازیکن وحید شمسایی، حسین طیبی و بهترین مربی سیدمحمد ناظم الشریعه
بهترین بازیکن و‌ بهترین مربی فوتسال دنیا؟
بهترین بازیکن فالکائو  برزیلی و بهترین مربی خوزه ونانسیو
شما استعدادهای بسیار خوبی را طی چند سال اخیر معرفی کردید، چند نفر از آنها نام ببرید؟
فوتسال رودان استعداد های  ناب بسیاری دارد و قطعا نمی توانم در اینجا اسم تمامی آنها را به زبان بیاورم.
تیم علم و ادب در چه وضعیتی قرار دارد، آیا تیم داری این باشگاه ادامه خواهد داشت؟
خداروشکر باشگاه علم و ادب در این سه سال از بدو تاسیس بطور مستمر در سطح اول استان در تمامی رده ها هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان فعال بوده و باوجود پایگاه استعدادیابی و برنامه 5ساله باشگاه که هدف رسیدن یک رده تو این پنج سال به لیگ کشوری است ان شاء الله بتوانیم فوتسال رودان را به جایگاه خود در سطح کشور برسانیم.
آینده فوتسال رودان را چطور پیش بینی می کنید ؟
فوتسال رودان نیازمند حمایت مسوولان و ورود حامیان مالی دارد و با تحقق این امر قطعا شاهد حضور جوانان بهشت جنوب در سطح اول خواهیم بود.
 مدارس فوتسال چه کمکی به کسب استعدادها می کند؟
متاسفانه بسیاری از مدارس فوتسالی با آغاز تابستان شروع بکار میکنند و با پایان فصل گرما به خواب زمستانی میروند، این مدارس با هدف استعدادیابی تاسیس میشوند.اما آنچه در ادامه راه سبب تغییر سیستم این مدارس می شود نگاه  تجاری در مسئولین این مدارس است و حتی برخی از خانواده ها هم  برایشان تفاوتی ندارد که در کدام مدرسه و با چه هزینه ای ثبت نام کنند و فقط می خواهد  که فرزندان شان چندساعتی سرگرم باشد. و اینها قطعا آفت های استعداد یابی در فوتسال است.
ولی باشگاهایی که در تمامی رده های تیم داری میکنند و در طول سال مدرسه فوتسال شان فعال است، چون دید تجاری برآنها حاکم نیست میتوان انتظار داشت که بیشتر بازیکنان شان در آینده جذب تیم های رده سنی مختلف باشگاهی استان و کشور شوند.
 بزرگترین آرزوی تان در فوتسال چیست؟  مربیگری در سطح اول فوتسال کشور
 و حرف اخرتان؟
از تمامی  مسئولین شهرستان خواهش میکنم به  استعدادها در این رشته بها بدهند و  این رشته  ورزشی را حمایت ویژه  کنند. رودان هم اکنون  در بخش بانوان در آستانه لیگ برتر شدن است و در فوتسال آقایان هم حرفهای زیادی برا گفتن دارد. اگر کمی مسئولین دلسوز باشند شاهد تحولی عظیم خواهیم بود.