کاهش بیش از 50 درصد کانون های آلوده به بیماری ها در استان
  • اجتماعی

  • مهر 14، 1400 - 05:41


مدیر کل اداره دامپزشکی استان هرمزگان در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی عنوان کرد: هفته دامپزشکی بر اساس فعالیت های گسترده دامپزشکی در راستای ایجاد سلامت، امنیت غذایی و توسعه پایدار کشور صورت گرفته و بنام روز ملی دامپزشکی در کشور نامگذاری شده را به همه عزیزانی که در عرصه دام و طیور و عرصه دامپزشکی فعالیت می کنند تبریک می گویم و از تلاشی که در این سالها با توجه به شرایط سخت آب و هوایی در استان برای کنترل و پیشگیری بیماری ها کشیده اند قدردانی و تشکر کنم که با همه این تلاش ها توانسته ایم در فرآورده های دامی موفقیت های بسیار خوبی کسب کنیم و امنیت و سلامت مواد غذایی مصرفی مردم را تامین کنیم.

تاریخچه دامپزشکی بیش از 90 سال قدمت دارد و ابعاد گسترده مسئولیتی برای اداره کل دامپزشکی تعریف شده که به صورت خلاصه عنوان می کنم :

مبارزه ،کنترل، بررسی و پایش بیماری های مشترک بین انسان و دام : یکی از پروژه هایی است که هر سال انجام می دهیم و قابل ذکر است که کلیه پروژه های اداره کل دامپزشکی به صورت مستمر و جاری انجام می شود یعنی در طول سال، مدام در حال کنترل و پایش و مراقبت و واکسیناسیون هستیم .

مبارزه ،کنترل و پایش بیماری های واگیر انگلی دام و طیور:  بیماری هایی که مختص خود دام و طیور هستند و خسارات اقتصادی بالایی را وارد می کنند ،چند مرحله واکسیناسیون در طول سال با این شرایط و برای همه دام ها کار بسیار سختی است، مسئله ای که همکاران ما روزانه با آن سر و کار دارند این است که برای انجام واکسیناسیون دام ها با توجه به شرایط اقلیمی استان و گرمای طاقت فرسای آن، در سحرگاه و زمان نماز باید در روستاها حضور پیدا کنند تا بتوانند دام ها را در شرایط محیطی مناسب و در زمانی که هنوز از منزل خارج نکرده باشند، کار واکسیناسون را انجام دهند.

پوشش بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش طیور ، زنبور عسل و کرم ابریشم : از پروژه هایی است که آن را نیز در طول سال انجام می دهیم چون استان هرمزگان با بهره برداری از 300 واحد مرغداری فعال یکی از استان هایی است که با تولید طیور در استان می توانیم نیاز استانمان را تامین کنیم و چرخه مهمی می باشد لذا برای اینکه صنایع دام و طیور و آبزیان ثابت باشند و بتوانند به صورت پایدار تولید انجام دهند، اجرای یک سری دستورالعمل های بهداشتی می تواند این مسئله را تضمین کند و اداره کل دامپزشکی با قوانین و مقرراتی که بهداشت و سلامت آنها را تضمین می کند با انجام پروسه هایی که از مزرعه تا سفره داریم آنها را پایش و مراقبت کرده و با واکسن ها ی متفاوت، گزارش گیری های بیماری ها و حتی در کشتارگاه ها، نظارت بهداشتی و شرعی را هم مد نظر قرار می دهیم که بتوانیم گوشت سالمی راهی بازار کرده و  به مردم برسانیم.

پوشش و کنترل کیفی تولید مواد خام دامی : کلیه فراورده های خام دامی که در مراکز مجاز عرضه می شوند از تحت سیطره اداره کل دامپزشکی رد شده اند.

طرح تضمین کیفیت آبزیان: استانی هستیم که در حوزه آبزیان گسترش بسیار خوبی داشتیم و کارهای بسیار خوبی در زمینه افزایش ظرفیت تولید انجام می دهیم و در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان سعی کرده همسو با این اهداف استانی حرکت کند و  خودش را با  آزمایش ها ، پایش ها و کنترل بیماری ها که باید انجام دهد متناسب کند چون ضوابط دامپزشکی ضوابطی است که باید تضمین کننده تولید سال باشد که خوشبختانه در این سالها بخصوص از سال 99 تا کنون با توجه به افزایش مزارع پرورش و تکثیر و با انجام عملیات ها و کنترل های لازم، پیش بینی حدود 23 هزار تن تولید را داشتند که بیش از نیمی از ن را

آن آن محقق شده، بدون اینکه درگیر بیماری شوند و امیدواریم که بقیه بهره برداران و تولید کنندگان هم میگویی که در مزارع دارند با توجه به پیش رو داشتن سردی هوا آنها را برداشت کنند که به میگو استرسی وارد نشده، تلفاتی نداشته باشند و از لحاظ اقتصادی هم ضرر نکنند.

نظارت بر امور درمان و تشخیص بیماری ها: سالهاست که ما بحث درمان را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم و درمان دام های بزرگ، دام سبک، دام کوچک و همچنین حیوانات خانگی را نیز بخش خصوصی در استان پوشش می دهد و خوشبختانه مشکل خاصی هم نداریم.

اهداف و برنامه های شاخص حوزه دامپزشکی بطور خلاصه :

اجرای پروژه پایش باقیمانده ها و مواد خام دامی و شیلاتی در استان

اجرای طرح تضمین کیفیت آبزیان در راستای صادرات محصولات آبزی پروری که هر سال این طرح انجام می شود

انجام روزانه بیش از 1000 تا 2000 آزمایش در آزمایشگاه های اداره کل دامپزشکی استان و آزمایشگاه های همکار که در یکی دو سال اخیر به مجموعه ما پیوستند

پیشگیری از وقوع بیماری لکه سفید میگو که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگرفته از دستورالعمل های جهانی توانستیم این اقدام مهم را انجام دهیم .

نظارت بر شبکه های اطلاعات جغرافیایی : حدود 14 سامانه آنلاین کشوری داریم که  در همه عرصه ها، در زنبور عسل ،طیور، آبزیان ،قرنطینه، نظارت و... توسط اداره های مختص خود هر لحظه رصد می شوند و گزارش های روزانه ارائه می دهند.

نظارت و پیگیری بر سطح پوشش بیمه ای مزارع .

کاهش بیش از 50 درصد کانون های آلوده به بیماری ها

اجرای واکسیناسیون هدفمند در طول سال برای انواع دام و طیور

اجرای طرح پیشگیری از بیماری های قابل انتقال یا همان بیماری های مشترک

عملکرد اداره کل دامپزشکی استان در طول یکسال گذشته :

در زمینه اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی،که شامل بیماری های واگیر دار و بیماری مشترک بین انسان و دام می شود تعداد دام های واکسینه شده بر علیه بیماری های مشترک 252900 راس می باشد.

تعداد دام واکسینه شده بر علیه بیماری های واگیردار و انگلی 1315000 راس دام .

تعداد دام سم پاشی شده حدود 150947 راس دام و 572650 متر مربع جایگاه سم پاشی دوره ای شده اند.

اداره دیگری که داریم اداره نظارت بر بهداشت عمومی مواد غذایی است که مواد غذایی وارد شده به بازار استان از کشتارگاه ها یا هر جای دیگر برای امنیت و سلامت آن، باید با کنترل و نظارت های عالیه آنها باشد. برای این نظارت 19437 مورد بازدید از اسکله های صیادی ، بسته بندی ها ،مراکز فرآوری صورت گرفته و در این بازدیدها  414 مورد مواد غیر بهداشتی بوده که از این تعداد 17 مورد قضایی شده اند. همچنین مقدار مواد ضبط شده نیز 53344  کیلوگرم بوده است.

 تعداد دام کشتار شده در استان 44863 راس و 17650000 طیور نیز در طول یکسال گذشته کشتار شده است .

کل محموله های وارداتی در طول یکسال گذشته بیش از 356000 تن و  محموله های صادراتی نیز بیش از 39 هزار تن بوده است همچنین کل محموله های ترانزیتی که در طول یکسال گذشته داشتیم  بیش از 25 هزار تن را شامل می شود .

تعداد طیور واکسینه شده همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، واکسیناسیون طیور را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم که بیش از 13435000 قطعه واکسیناسیون داشته ایم.

تعداد جوجه ریزی که این مقدار نسبت به سالهای گذشته رشد، 21304000 عدد بوده است.

بازدید از واحدهای فعال صنعتی طیور را داشتیم که 1650مورد بازذیذ انجام شده

بازدید از ایستگاه های استقرار پرندگان وحشی و مهاجر 642 مورد بوده که عموما با همراهی و همکاری اداره کل محیط زیست انجام میشود همچنین بازدید و مراقبت از طیور روستایی 3638 نیز مورد بازدید داشته ایم .

اگر به عرصه فعالیت های اداره کل دامپزشکی توجه کنید متوجه خواهید شد که در همه عرصه ها و نقاط مختلف باید خدمت کنیم و کنترل ،پایش، گاها مراقبت و واکسیناسیون و ... داشته باشیم که این اجتماع اقتصادی بزرگ در زمینه دام و طیور را بتوانیم کنترل کنیم .

تعداد مراجعین به کلینیک های بخش خصوصی 14779 نفر بوده که تعداد معالجات دام هم 89163 راس معالجه و برای طیور هم بیش از 98 هزار قطعه معالجه داشته ایم .

همپنین در بحث های آزمایشی در کشور اداره کل دامپزشکی هرمزگان، رتبه برتر را دارد که از لحاظ تعداد و حجم کار در استان با تعداد 61438 مورد آزمایش های انجام گرفته بالاترین رتبه را داریم.

اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان : استان هرمزگان علاوه بر میگو، در زمینه پرورش ماهی در قفس، مراکز تکثیر و پرورش ماهی،صید و صیادی از استانهای پیشرو در کشور است و زمانی که این چرخه گسترده را داریم ما نیز به عنوان اداره کل دامپزشکی باید این قدرت را داشته باشیم که بتوانیم آنها را پوشش دهیم و از لحاظ بهداشتی بر آنها نظارت داشته باشیم، هرچند که نقایص و کمبود های اعتباری است اما سعی شده در این قضیه کوتاهی نکنیم.

تعداد مزارع پرورشی استان از 360 به 390 مورد رسیده، مزارع تکثیر میگو از 17 مزرعه به 19 مرکز ارتقا پیدا کرده و همچنین برای کاهش بازه زمانی ترخیص کالا بیش از 1068 آزمایش کنترل مواد دامی واردات و صادرات انجام داده ایم.

حدود 3688 مورد آزمایشات مولکولی به منظور ردیابی بیماری در مراکز تکثیر و پرورش، بازدید و نمونه برداری از مزارع پرورش و تکثیر میگو بیش از 4800 مورد انجام شده همچنین نمونه برداری و آزمایش از مولدهای پرورشی داریم که حدود 836 مورد بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین آیت الله حمزه ای مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان نیز در این نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار داشت:

 دهه آخر ماه صفر که مصادف با وفات پیامبراکرم و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا است را به همه تسلیت عرض می نمایم  و آنچه در این زمان باید عرض کنم این است که تبریکی داشته باشم به مناسبت هفته دامپزشکی به همه تلاشگران این عرصه که حماسه های بزرگی را بدون نام و نشان خلق می کنند.

در همین راستا قطعا در هفته دامپزشکی فرصتی است که  اشاره ای به بحث غذای حلال داشته باشیم، همانطور که همه مردم می دانند در واقع بهترین وسیله و راه نجات ما توصل به خود قران است و در قران کریم بیش از  110 بار کلمه رزق و طعام آمده و این نشان دهنده اهمیت غذای حلال و مسایل شرعی و رعایت مسایل ذبح و صید شرعی می باشد.

 در راستای فرهنگ سازی غذای حلال ، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان مفتخر است که بیش از 5000 بروشور تهیه کرده و در جاهای مختلف توزیع نموده است.

 استقرار ناظرین شرعی در کشتارگاه ها و جاهایی که قانون به ما اجازه داده ناظرین را مستقر کردیم و باز هم در همین رابطه، ذابحین آموزش دیده ای داریم که در کشتارگاه ها مشغول خدمت هستند که این ذابحین شرعی، کلاس های آموزشی در دفتر نمایندگی ولی فقیه را شرکت کرده و دارای کارت شناسایی می باشند و ذبح شرعی در استان را انجام می دهند.

 این اطمینان را به مردم فهیممان می دهیم که مسایل شرعی در استان به خوبی انجام می شود و لازمه این کار که به خوبی انجام شود این است که همه مردم نیز با ما همکاری داشته و اگر جایی می بینند که نقطه ضعفی وجود دارد متذکر شوند.

 بخشی دیگر از کارهایی که دفتر نمایندگی ولی فقیه توانسته انجام دهد در بحث کمک های مومنانه بوده که در 5 مرحله این کمک های مومنانه را تقسیم و توزیع کرده ایم همچنین برای اربعین نیز 500 پرس غذای گرم به کمک همکاران توزیع کردیم و کارهای فرهنگی، قرآنی ، بحث امر به معروف و نهی از منکر و اقدامات دیگری که به کمک همکاران مان انجام می دهیم همچنان فعال است.

طیبه زردشت