قد کشیدن قیمت برنج
  • اجتماعی

  • مهر 25، 1400 - 04:56


طیبه زردشت

 با توجه به اینکه در 2 سال اخیر ویروس کرونا همه جامعه را تحت تاثیر شدید خود قرار داده و موجی از استرس و نگرانی به مردم وارد کرده است ،متاسفانه وجود مشکلات دیگری نیز در سخت شدن زندگی مردم نقش مهمی داشته و در این شرایط بحرانی بالا رفتن قیمت اجناس، باعث شده که مردم برای رفع این نیازها و گذران یک زندگی معمولی با مشکل مواجه شوند.

به گزارش دریای اندیشه ،در چند مدت اخیر به طرز عجیبی قیمت‌ها از کالاهای بزرگ تا کوچک و مواد غذایی، نه به‌ صورت ماهانه بلکه روزانه و یا حتی ساعتی بالا می‌رود و عده ای معتقدند که افزایش گرانی در کشور از افزایش دلار و ارز شروع شد، وقتی دلار بالا رفت به‌ دنبال آن خودرو، لوازم خانگی، برقی و حتی گوشت ،مرغ و میوه هم گران شد و گرانی افسارگسیخته‌ای در کشور به راه افتاد که دیگر مدیریت آن کار هر کسی نبود.

برنج دومین کالای پر مصرف کشور است که با توجه به کوچک‌ شدن سفره خانواده ها، توان خرید مردم هم کمتر از سال‌های قبل شده و در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج خارجی برای مصرف‌کنندگان نهایی 47 تا 50 هزار تومان است و مردم معترض به این گرانی ها هستند و برای تامین نیاز های اولیه خانواده هایشان نگرانند.

این روزها، اعتراض به گرانی و گلایه از حل نشدن این مشکل، میان مردم در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها، کوچه و بازار و یا حتی در بین مسافران تاکسی نیز شنیده می شود.

یکی از شهروندان در گفتگو با دریای اندیشه با ابراز نگرانی و گلایه از افزایش بی رویه و لحظه ای قیمت برنج می گوید:

واقعا برایمان سخت شده که بتوانیم مایحتاج روزانه خودمان را به راحتی تامین کنیم با توجه به اینکه غذای اصلی خانواده ما برنج است ناچارم در این چند مدت یعنی حدود یک سال اخیر برنج نیم دانه استفاده کنم هر چند که همان برنج نیم دانه هم نسبت به قبل گران شده و در حال حاضر یک کیسه 10 کیلویی برنج نیم دانه را 330 هزارتومان می خرم که اگر به همین روال پیش رود توان خرید همین هم ندارم.

این شهروند بندرعباسی اضافه می کند: دلیل بیشتر نگرانی ما این است که گرانی قیمت ها منحصر به همین برنج تنها نیست و اجناس دیگر هم گران شده و روز به روز قدرت خریدمان کمتر می شود و تحمل این شرایط واقعا برایمان سخت شده، واقعا مسئولین مگر در همین کشور زندگی نمی کنند و افزایش لحظه ای قیمت ها را نمی بینند ؟ آیا فکر جماعت کارگر و قشر ضعیف جامعه را نمی کنند؟ هر چند که در این شرایط وحشتناک اقتصادی و با این گرانی ها بعضی از کارمندان حقوق بگیر هم زیر خط فقر هستند و زندگی برایشمان سخت شده است.

وی گفت: با این افزایش قیمت برنج که در یک سال اخیر، شدت بیشتری گرفته باعث شده با توجه به نزدیک بودن قیمت برنج ایرانی و خارجی به هم ، برنج ایرانی مصرف کنم چون چند سال قبل تفاوت قیمت این دو زیاد بود و کسی که درآمد کمتری داشت ترجیح می داد برنج خارجی که قیمتش پایین تر بود مصرف کند و در حال حاضر با این گرانی برنج ، دیگر توان خرید هیچکدام را نداریم و از این موضوع عصبانی هستیم که مسئولین بعد از چند صباحی که  مثلا همین قیمت برنج برایشان نامتعارف می شود اقدام به کاهش قیمت 2 تا 5 هزارتومانی قیمت برنج می کنند و در بوق کرنا شعار کاهش قیمت و ارزانی می دهند در صورتی که هیچ دردی از مردم دوا نمی شود و این کاهش قیمت قطره چکانی فقط برای دلخوشی خودشان است که وجدانشان راحت باشد کاری کرده اند.  

 

 

به گزارش دریای اندیشه؛ یکی از فروشندگان برنج در بازار می گوید: دلال‌ها ‌قیمت برنج ایرانی را هم با نرخ دلار بالا و پایین می‌کنند و این کاری معمولی برای نرخ‌گذاری‌آنها شده ‌است. این فروشنده برنج همچنین ادامه این وضع را بسیار نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید: چون ‌اغلب مردم جامعه دیگر نمی‌توانند همچون گذشته کیسه‌های ۱۰ کیلویی یا ۵ کیلویی برنج را خریداری ‌کنند ما به کیلوفروشی روی آورده‌ایم و درحال حاضر میزان فروش مغازه‌های سطح شهر بیش از ۵۰درصد کاهش یافته است.

وی همچنین افزود: هر ساله مبلغ کمی به قیمت برنج اضافه می شد که آنهم با توجه به افزایش نرخ کرایه و سم ، کود ، دستمزد کارگر ها طبیعی بود اما در چند ماه اخیر هر هفته این قیمت افزایش پیدا می کرد و در حال حاضر تا 50 درصد به قیمت برنج اضافه شده و همین موضوع باعث شده که مشتریان ما توان خریدشان کم شود و مشتری که از ما در سالهای قبل چندین کیسه برنج خریداری می کرد الان به یک کیسه رسیده و یا بیشتر مشتریان ما برنج را کیلویی خرید می کنند.

این فروشنده برنج گفت:قیمتی که برنج را از کشاورز خریداری می کنند حدود 36 هزارتومان است اما این قیمت تا به مصرف کننده برسد 50 هزار تومان می شود پس این افزایش قیمت ها به جیب دلالان برنج می رود و کشاورزی که با کلی زحمت برنج کاشته و قرار است خرج یکسال زندگی او را تامین کند چیزی نصیبش نمی شود.

یکی از فعالین حوزه واردات و فروش برنج در بندرعباس می گوید: هیچ کمبودی در بازار در خصوص برنج ایرانی و خارجی وجود ندارد و این کالای اساسی به ‌وفور در بازار موجود می باشد چون ایران یک هفتم برنج دنیا را مصرف می کند و یکی از سودآورترین کشور ها برای تولید کنندگان برنج مثل هند و پاکستان و.. است منتها برخی از شرکت های وارد کننده برنج چون این محصول را ارزان خریده اند و با توجه به ممنوعییت واردات برنج تا پایان آبان ماه نتوانستند برنج خود را ترخیص کنند پس شایعه کمبود برنج در بازار را انداختند در صورتی که چنین نیست و در انبار شرکت غله و کسانی که فعال در حوزه واردات برنج هستند برنج خارجی موجود است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به دلایل گرانی برنج اشاره کنیم ؛ دلایل مختلفی وجود دارد  از کاهش بارندگی و خشکسالی که امسال کشور با آن روبه ‌رو بود تا افزایش کرایه حمل و نقل و هزینه‌های تولید مانند قیمت سم، کود، بذر و سایر هزینه‌هایی که در زمان برداشت محصول، کشاورزان متحمل شدند.

به دلیل نبود نظارت بر قیمت ها، فروشندگان با هر قیمتی که تمایل دارند، برنج را عرضه می‌کنند و دستگاه‌های مسئول هم هیچ کاری برای مدیریت آن انجام نمی‌دهند.

با توجه به پیگیری های فراوان برای انجام مصاحبه توسط مسئولین مربوطه استانی و پاسخ به برخی از سوالاتمان در خصوص همین نوسان قیمت برنج و مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبانند متاسفانه هیچکدام حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشدند و طبق معمول روند کاری برخی از ادارات فقط پاسکاری اداری انجام دادند و پاسخ سوالات را مربوط به خودشان ندانسته و به ارگان دیگری پاس میدادند.

به گزارش دریای اندیشه به نقل از خبرآنلاین ، علی اکبریان نائب رئیس انجمن برنج کشور با اشاره به افزایش سرسام آور هزینه های تولید گفت: هزینه های تولید برای کشاورزان بسیار بالا رفته و دولت باید به کشاورزان در تامین نهاده ها از جمله سم، کود کمک کند اما متاسفانه امسال این اتفاق نیفتاد و کشاورزان مجبور شدند این نهاده ها را از بازار آزاد با قیمت بسیار بالا تامین کنند.

گفتنی است بر اساس آمار اعلام‌ شده، میانگین مصرف سرانه برنج در کشور سالانه بین ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم و نیاز سالانه کشور به برنج حدود سه میلیون تن است که بیش از ۲.۲ میلیون تن آن در داخل و بقیه از محل واردات تأمین می‌شود.

از سال ۹۹ که برنج از گروه کالاهای یک به گروه کالاهای دو منتقل شد و برای قیمت آن ارز نیمایی در نظر گرفتند این عامل بسیار تاثیرگذاری در قیمت برنج بود و آن را بسیار بالا برد.

وقتی قیمت برنج ایرانی و خارجی تقریبا به هم نزدیک می‌شود قطعا برنج ایرانی خواهان و خریدار بیشتری دارد. کسانی هم که نمی توانند برنج بخرند کلا آن را از سبد خود حذف می کنند و به همین ترتیب برنج خارجی وضعیتی پیدا کرده که خواهان کمتری پیدا کرده است و این وضعیت را اکنون در بازار مشاهده می کنیم.

تولیدکنندگان می‌گویند قیمت‌ها در شرایطی بالا رفته که حقوق و دستمزد کارگران افزایش یافته و وام‌های بانکی و بهره‌هایی که شبکه بانکی از تولید می‌گیرد، خود به خود هزینه‌ها را افزایش داده است، بنابراین اگر تولیدکننده بخواهد قیمت را بالا نبرد، با ضرر و زیان مواجه می‌شود.

امیدواریم صدای خرد شدن استخوانهای مردم زیر این افزایش قیمت های به گوش مسئولین برسد و برای این معضل اجتماعی راهکاری بیابند که زندگی برای مردم در این شرایط بسیار سخت شده است.