خانه مطبوعات در جایگاه اتاق فکر رسانه ای استان است
  • فرهنگی

  • فروردین 28، 1400 - 08:21


دردیدارهیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های کشور با استاندار هرمزگان مطرح شد:
خانه مطبوعات در جایگاه اتاق فکر رسانه ای استان است
تقویت اقتصاد رسانه و ارتقای توانمندی خبرنگاران در اولویت است

خانه مطبوعات به پشتوانه نیروها و ظرفیت های انسانی متخصص و ماهر در حوزه رسانه، قادر است به عنوان اتاق فکر رسانه ای استان، تعامل و همکاری مستمر و شایسته ای با مدیریت ارشد استان و مجموعه مدیران دستگاه های اجرایی داشته باشد.
مازیار هوشمند مدیرعامل خانه مطبوعات و  رسانه های کشور در این دیدار، خانه مطبوعات را یکی از تشکل های فراگیر صنفی برشمرد  و گفت: ماهیت اصلی این تشکل، رسیدگی به امور مربوط به رسانه ها، ارکان رسانه به‌ویژه رسانه های محلی است.
وی با بیان اینکه رسانه های محلی نیازمند تقویت و حمایت هستند، گفت: طی هشت سال اخیر نزدیک به هزار رسانه مجوزدار به رسانه های کشور اضافه شده است که 55درصد این رسانه ها محلی هستند.
مدیرعامل خانه مطبوعات کشور، تصریح کرد: رسانه های مکتوب، هویت و تاریخ یک منطقه به شمار می روند اما شرایط کرونایی حاکم بر کشور باعث شده امروز با مشکلات عدیده ای روبرو باشند و حتی از توان مالی مناسب برای چاپ نشریه برخوردار نیستند.
هوشمند، با بیان اینکه طبق مصوبه وزارت ارشاد و دولت، باید بخشی از بودجه اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی برای حمایت از رسانه های محل تخصیص پیدا کند، گفت: متاسفانه این مصوبه به صورت جزئی توسط برخی دستگاه ها اجرا می شود.
وی همچنین حمایت از خانه مطبوعات هرمزگان و عدالت در توزیع آگهی های دولتی را خواستار شد و تصریح کرد: افراد خوشنامی از گذشته در خانه مطبوعات فعالیت می کردند و به عنوان یک تشکل اثرگذار در تحولات استان، فعالان این تشکل نیازمند حمایت ویژه هستند.
استاندار هرمزگان در دیداربا هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های کشور؛
معصومه قاسمی را فعال فرهیخته حوزه رسانه هرمزگان دانست
استاندار هرمزگان در این دیدار، انتخاب شایسته معصومه قاسمی مدیرمسئول روزنامه دریای اندیشه در انتخابات هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات و رسانه های کشور تبریک گفت.
خدمت اعضای جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های کشور به ویژه سرکار خانم قاسمی، این بانوی فعال هرمزگانی که توانسته است در جمع جامعه رسانه ای کشور، نظر آنان را جلب کند و به عنوان یک فعال فرهیخته حوزه رسانه استان هرمزگان ایشان را انتخاب کنند و در جمع آنان قرار گیرد، تبریک عرض می کنم و برایشان آرزوی توفیق دارم.
همچنین جا دارد تشکر کنم از سرکار خانم قاسمی که نخستین اقدام‌شان، دعوت از اعضای جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های کشور به استان هرمزگان بوده است.
امید است با همت و تلاشی که از ایشان دیده ایم، در راستای محقق ساختن اهداف خانه مطبوعات در سطح کشور گامی موثر برداشته و مایه فخر و مباهات بیشتر برای هرمزگان عزیز باشند.
استاندار هرمزگان در ادامه بیان کرد: مطبوعات به عنوان رکن چهارم، نقش ویژه‌ای در ارتباط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دولت ها و ملت های جهان دارد.
وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی رسانه ها و مطبوعات آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در راستای توسعه حوزه های مختلف کشور است، افزود: مطبوعات در بین دیگر رسانه ها از توان بیشتری برای تنویر افکار عمومی و بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه خانه مطبوعات نقش اساسی در رشد و پیشرفت رسانه ها دارد، افزود: این تشکل صنفی علاوه بر حل کردن مشکلات حوزه مطبوعات، باعث وحدت و همدلی رسانه های محلی و دیگر نشریات می شود.
همتی با تأکید بر اینکه رسانه و مطبوعات از جایگاه بسیار مهم و ویژه ای در همه جوامع برخوردار هستند گفت: مطبوعات و رسانه ها نقش تعیین کننده ای در شکل گیری افکار عمومی جامعه دارد.
فریدون همتی در دیدار با هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های کشور؛ ضمن معرفی اجمالی هرمزگان، این استان را یکی از استان‌های استراتژیک و پر ظرفیت کشور خواند و اظهار کرد:  هرمزگان در تمامی حوزه ها به ویژه حوزه گردشگری، استانی بسیار توانمند و دارای ظرفیت های فراوانی است. هرمزگان همچنین در حوزه آبی، بیشترین حوزه خلیج فارس را داراست.
وی افزود: در غرب استان هرمزگان نیز منطقه ویژه پارسیان وجود دارد که به محض از بین رفتن تحریم‌ها، دیری نمی‌پاید که عسلویه دیگری درحال شکل گرفتن است.
دکتر همتی، استان هرمزگان را سومین استان فولادی کشور پس از اصفهان و خوزستان نام برد و گفت: برنامه های فولادی که در استان در دست اقدام است هرمزگان را به رتبه ای بالاتر از این که هست، می رساند.
استاندار هرمزگان، دسترسی وسیع استان هرمزگان و قرار گرفتن در کنار آبراهه بزرگ خلیج فارس، دریای عمان و آبهای آزاد برای انجام صادرات و واردات را از دیگر مزیت های استان ذکر کرد و افزود: منطقه ویژه شهید رجایی قریب به 55 الی 60 درصد صادرات و واردات کشور را پشتیبانی می کند. 
همتی به رتبه نخست استان هرمزگان در حوزه شیلات و مزایا و ظرفیت های بسیار خوب استان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان در حوزه تولید میگو، رتبه نخست کشوری را از آن خود کرده است. در سال گذشته، 32 هزار تن میگو در استان تولید شد که بنظر می رسد با وجود مزارع در دست اقدام؛ این رقم در سال جاری از 50 هزارتن عبور خواهد کرد.
وی گفت: هرمزگان به عنوان دروازه تجارت کشور تلقی می شود که نشان دهنده زیرساخت های مناسب و اثرگذاری این استان در مبادلات تجاری کشور است.
دکتر همتی ادامه داد: استان هرمزگان دارای حدود 70 بندر و اسکله ، با کاربردهای مختلف تجاری، صنعتی ، تدارکاتی و مسافرتی است که بنادر شهیدرجایی، باهنر ،بندرلنگه، بندرنفتی خلیج فارس و بندرهای مسافرتی شهید ذاکری و حقانی و همچنین بندر صنایع معدنی منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس مهمترین بنادر استان هستند و نقش ویژه ای در تسهیل واردات، صادرات و جابجایی مسافر دارند.
استاندار هرمزگان با اشاره به تحولات عظیمی که در شرق استان در حال شکل گیری است، گفت: انتقال عملیات صادرات نفت به خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس از مدت ها پیش با دستور اکید رهبر معظم انقلاب برنامه ریزی شده بود که خوشبختانه این کار عظیم در دولت دوازدهم با استفاده از توان نخبگان و مهندسان ایرانی در شرایط تحریم در حال انجام است و پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره انتقال نفت‌خام از گوره به جاسک که نقش تاسیسات ساحلی و فراساحلی را برای اتصال به کشتی‌های حامل ایفا می‌کند، در فاز اول با بهره گیری از 2 پالایشگاه و 2پتروشیمی،  ظرفیت ذخیره سازی 10میلیون بشکه را دارا خواهد بود و با عملیاتی کردن فاز دوم  وسوم آن، امکان ذخیره 20میلیون بشکه وجود دارد.
وی افزود: با احداث بندر اقیانوسی جاسک در منطقه کوه مبارک که عملیات احداث آن به زودی آغاز خواهد شد، چرخ توسعه منطقه مکران با شتاب بیشتری به حرکت در خواهد آمد.
دکتر همتی عنوان کرد: احداث دو پالایشگاه نفت سنگین و پتروپالایش هر کدام به ظرفیت 350هزار بشکه از دیگر ظرفیت های مهم منطقه مکران است که روند احداث این دو مجموعه با حمایت و پشتیبانی استان ادامه دارد.
استاندار هرمزگان، همچنین با اشاره به ظرفیت های منطقه ویژه پارسیان و افتتاح فاز نخست این مجموعه گفت: چند واحد پتروشیمی بزرگ برای شروع فعالیت به دنبال اخذ مجوزها هستند که افق تولید 14.5میلیون تن محصولات پتروشیمی را در این منطقه محقق می کند و با شروع فعالیت این واحدها و شکل گیری صنایع پایین دستی، می توان گفت عسلویه دوم در منطقه هرمزگان ظهور خواهد کرد و علاوه بر ارتقاء چشم گیر جایگاه استان در تولید محصولات پتروشیمی، ظرفیت اشتغال برای 60 تا 70هزار نفر در منطقه غرب هرمزگان فراهم می شود.
وی با بیان اینکه در حوزه معادن نیز، استعدادهای ناشناخته ای در حال شناسایی است، کرومیت، آهن و منگنز، سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک و سنگهای تزئینی را از مهمترین مواد معدنی شناسایی شده در هرمزگان بر شمرد و گفت: با فعال کردن ظرفیت های جدید شناسایی شده معدنی و ایجاد زیرساخت های لازم در منطقه ویژه خلیج فارس، تکمیل زنجیره تولید 10میلیون تن فولاد در استان قابل دستیابی است.