کشف نشانه های حضور انسان اولیه با بیش از چهل هزار سال قدمت در بندرعباس
  • فرهنگی

  • مهر 03، 1398 - 05:50


به گزارش دریای اندیشه،برومند در این خحصوص افزود: باستان شناسان اداره کل در نزدیکی روستای بنگلایان از توابع دهستان سیاهو شهرستان بندرعباس، محوطه ای با بیش از 40 هزار سال قدمت شناسایی کرده که بر سطح تپه ماهورهای منطقه ی کوهپایه ای واقع شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان افزود: دست ساخته های سنگی به دست آمده از این محوطه شامل سنگ مادر، قطعات مربوط، تراشه های ساده، ابزارهای دندانه دار و خراشنده است که پراکندگی قابل توجهی را در سطح محوطه نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ویژگی های فن آوری و گونه شناختی دست ساخته های سنگی می توان این محوطه را به دوره پارینه سنگی میانی منتسب کرد، افزود: دوره پارینه سنگی میانی بازه زمانی بین سیصد تا چهل هزار سال پیش را در برمی گیرد که همزمان با حضور انسان نئاندرتال و احتمالا انسان هوشمند باستانی در ایران است.

برومند افزود: بررسی های اولیه نشان می دهد انسان های اولیه دوره پارینه سنگی در این مکان علاوه بر تراش و ساخت ابزار سنگی، احتمالا از این ابزارها به منظور فعالیت هایی همچون سلاخی لاشه ی شکار نیز استفاده می کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان ادامه داد: با توجه به شمار اندک محوطه های پارینه سنگی در هرمزگان، کشف چنین محوطه ای در منتهی الیه جنوب شرقی زاگرس و پس کرانه های شمال خلیج فارس، به لحاظ ویژگی فرهنگی دوره پارینه سنگی در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: هر چند محوطه بنگلایان نخستین محوطه شناسایی شده دوره پارینه سنگی در هرمزگان نیست اما با توجه به وسعت محوطه، تنوع و تراکم دست ساخته های سنگی این محوطه یکی از مهمترین محوطه های پارینه سنگی شناسایی شده در پس کرانه های شمالی خلیج فارس و دریای مکران است.

برومند با اشاره به اینکه مراحل ثبت این محوطه در دست اقدام است، افزود: در صورت کاوش این محوطه علاوه بر سال دقیق آثار یافته شده می توان اطلاعات بیشتری از سکونت و حضور جوامع اولیه انسانی شمال خلیج فارس را در اختیار جامعه علمی جهان قرار دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان تاکید کرد: این محوطه باستانی در جریان بررسی کارشناسان باستان شناسی این اداره کل سپهر زارعی شناسایی شده است.

انتهای پیام