مدیر موسسه قرآنی نور الهدی رودان: فعالیت های قرآنی در رودان نیازمند حمایت است
  • فرهنگی

  • مهر 09، 1399 - 10:45


مدیر موسسه قرآنی نور الهدی رودان: فعالیت های قرآنی در رودان نیازمند حمایت است

از  کودکی با تلاوت های پدر بزرگ ، پدر و عمویش با کلام الله مجید انس گرفت ، خیلی طول نکشید تا در همان سن و سال اعراب قرآن کریم را نزد پدر بیاموزد و راه آنان را در سرلوحه راه زندگی اش قرار دهد، از آن پس با آیات نجات بخش الهی رشد کرد تا آن جا که هم اکنون برای جذب کردن کودکان و نوجوانان بهشت جنوب برای آمدن به سوی بهشتی ترین نغمه ها  تلاش می کند، این جوان فعال حوزه قرآن کریم در شهرستان رودان معتقد است اگر کمی مسوولان به فعالیت های قرآنی توجه بیشتری کنند آنوقت با جذب نونهالان و نوجوانان بیشتر می توان جامعه ایی که چراغ هدایت قرآن در دستانشان است را ساخت. در ادامه گفتگو جذاب این جوان فعال فرهنگی ، قرآنی شهرستان رودان را با دریایی اندیشه می خوانیم.
لطفا خودتان رو معرفی کنید؟
احمد روحانی هستم ، متولد خرداد ماه سال ۱۳۶۸ در محله سنگی رودان
از چه سالی و چگونه به فعالیت های قرآنی روی آوردید ؟
از آنجاییکه که پدرم بزرگوارم قاری قرآن کریم هستند از کودکی زیر نظر ایشان آموزش های لازم را فرا گرفتم و بصورت تخصصی نیز از سال ۸۷ با شرکت در دوره های تربیت معلم قرآن کریم بطور ویژه اصول قرائت این کتاب آسمانی را آموزش دیدیم.
آموزش قرآن را زیر نظر کدام مربی قرآنی آموختید؟
آموزش لازم را زیر نظر اساتیدی زیادی از جمله پدر بزرگوارم و  ولی صفایی پور ، نرگس محمدی نودژ ، حاج ناصر جعفر زاده، سید حسن طالبی تربیتی، دکتر سید مهدی سیف و دکتر امیر فتح پور فرا گرفتم.
برای ما بگویید چطور با قرآن مأنوس و به آن علاقمند شدید؟
پدر بزرگم کربلایی احمد روحانی ، عموی گرامی ام کربلایی غلامرضا روحانی و پدر بزرگوارم حسین روحانی همگی قاری قرآن مجید بودند و این بیشتر از همه چیز من را به سوی آیات روح بخش قرآن کریم سوق داد و در کنار آن تشویق های معلمین عزیزم در دوران تحصیل و دوستان نیز در گرایش بنده به سمت کلام الله مجید بی تاثیر نبود و در یک جمله می گوییم؛ کسب این گوهر گرانبها را در زندگی یک توفیق الهی می دانم.
برگزاری مسابقات قرآنی در شهرستان رودان را چگونه ارزیابی می کنید؟ نیاز های شهرستان را در این چه می دانید؟
در واقع پتانسیل و ظرفیت بسیاری خوبی در پرداختن به حوزه های قرآنی در شهرستان رودان وجود دارد، ظرفیت هایی که نیازمند بستر سازی مناسب به جهت ارائه آموزش های تخصصی با استفاده از اساتید استانی ، کشوری هستند و قطعا لازمه بالا بردن سطح مسابقات در شهرستان تحقق این امر می باشد.
آیا در شهرستان رودان  آنگونه که باید به مسائل قرآنی پرداخت می شود ؟و نظر شما در این موضوع چیست؟
بحمدالله مردم ولایی شهرستان رودان در انس با قرآن و اهمیت به مسائل اعتقادی بسیار خوب و رو به جلو عمل می کنند، و باید از این موضوع نهایت بهره را در جذب و گرایش اقشار مختلف بسوی مباحث قرآنی بیشتر از گذشته برد چرا که دشمن امروز تمام تلاش را برای بر زمین گذاشتن علم و پرچم قرآن بکار بسته و این امر همت بیش از گذشته مسوولین در کنار مردم را می طلبد.
از تحصیلات غیر قرآنی خودتان بگویید، چه خوانده اید؟
چند سالی است که توفیق دارم و مدیر موسسه قرآن و عترت نورالهدی رودان هستم اما مدرک کارشناسی دینی و عربی نیز اخذ کرده ام.
اُنس با قرآن مجید چه اثری در زندگی شخصی شما داشته است؟
اگر صریح  بخواهم پاسخ بدهم بهتر است بگوییم؛ قسمتی از این سوال را باید اطرافیان پاسخ بدهند اما خودم همواره سعی کرده ام اعمال و رفتار را با ترازوی قرآن تنظیم کنم که در پی آن خدواند متعال یاری گرم در عمل به قرآن در زندگی باشد.همواره تلاش کرده ام تا آیات قرآن کریم و همین سفارشات ائمه اطهار را سرلوحه زندگی قرار دهم، واضح تر شرح دهم به هنگام تلاوت قرآن کریم آرامش قلبی خاصی بر من حاکم می شود که این من را امیدوار و مستحکم در زندگی میکند و البته باید توجه داشت که نا خود آگاه انس با قرآن در زندگی فردی و اجتماعی ، اخلاقی ، آداب معاشرت هر شخصی تاثیر مستقیم دارد.
مقدمات یک قرائت خوب چیست؟
یک قرائت خوب بر اصولی همچون نیت و رضای خداوند متعال، تفکر و تدبر و عمل به آیات و یادگیری و پایه ایی و اصولی در کنار بهره جستن از اساتید مجرب و همینطور شرکت در دوره های آموزشی استوار است.
کمی از فعالیت های تان در موسسه قرآنی بگویید؟
بحمدالله تاکنون موفق به برگزاری دوره های مختلف قرآنی در موسسه ، مدارس ، مساجد ، روستاها شده ام و در کنار آن برای ترویج نور قرآن کریم همکاری مستمری را با ادارات و نهادها دولتی و غیر دولتی را داشتم و به لطف الهی قرآن آموزانم هر ساله در کسب رتبه های برتر مسابقات قران کریم شهرستان و استان پیشتاز هستند.
بنظرتان چگونه نونهالان و نوجوانان را جذب آموزه های قرآنی باید کرد؟
در گرایش کودکان و نوجوانان به فعالیت های قرآنی عوامل زیادی دخیل هستند که مهمترین آنها تشویق و ترغیب خانواده هاست. در این راه نه تنها خود خانواده ها باید قرآنی باشند بلکه مدرسه و محیطی اجتماعی که کودکان و نوجوانان درونش قرار می گیرند با فعالیت های قرآنی شان هماهنگی داشته باشد. البته در این راه ایجاد جذابیت و معرفی الگوهای موفق تاثیر بسزایی دارد و باید خانواده ها به فرزندانشان بیاموزند که قرآن مجید چه تاثیر بزرگی در زندگی شخصی و اجتماعی شان دارد.
نوجوانان و جوانان چگونه می توانند قرآن را چراغ راه زندگی خود قرار دهند؟ قطعا قرآن مجید چراغ راه هدایت همه افراد در زندگی است و نوجوان با رفتن به سوی این کتاب آسمانی هر چند کوتاه و مختصر در روز سعی کنند با تعالیم این آیات نور بخش الهی در زندگی آشنا و خود را به خواندن روزانه آیات قرآن ملزم کنند تا آنوقت تاثیر کلام خداوند را در زندگی ببینند.
مشکلات پیش روی فعالیت های فرهنگی بویژه حوزه قرآنی در شهرستان چه می دانید؟
اگر خیلی کوتاه و مختصر بگوییم؛ عدم حمایت از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی  و در واقع نبودن یک مکان ویژه فعالیت های قرآنی در شهرستان به مانند دارالقرآن که به طور تخصصی و ثابت فعالیت های قرآنی در آن رواج یابد.
برای ترویج فعالیت قرآنی و فرهنگی در سطح شهرستان باید چه اقداماتی صورت پذیرد؟
اول از همه تشکیل مجمع قاریان قرآن کریم را پیشنهاد می کنم که متعاقب آن تمام تصمیمات حوزه فعالیت های قرآنی در آن شکل گیرد و سپس نهادهای فعال قرآنی آن مصوبات را اجرایی خواهند کرد.
و حرف آخرتان؟ ان شاء الله با تاسی به آیات قرآن کریم ، فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام و منویات مقام معظم رهبری و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه رفتار فردی و اجتماعی ما هم با سمت قرآن کریم سوق پیدا کند. در پایان از همه کسانی که برایم زحمت کشیده اند در این راه از جمله پدر ، مادر، خانواده، معلمین ، مربیان ، اساتید و دوستانم قدردانی می کنم و از شما و همکارانتان در روزنامه وزین دریای اندیشه که این فرصت برای بنده فراهم کردید بسیار سپاس گذارم