محرومیت های اجتماعی برای مشمولان غایب
  • فرهنگی

  • مرداد 12، 1399 - 09:43


معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان گفت: مشمولان غایبی که برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نکنند برابر ماده ۱۰ قانون با محرومیت های اجتماعی مواجه می شوند.

سرهنگ حسن دستوری زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص محرومیت‌های اجتماعی مشمولان غایب گفت: مشمولان خدمت وظیفه عمومی که مدت غیبت اولیه آنان تا ۳ ماه باشد، ۳ ماه اضافه‌خدمت و چنانچه غیبت اولیه آنان بیش از ۳ ماه باشد به ۶ ماه اضافه‌خدمت تنبیه می‌شوند، همچنین غیبت اولیه بیش از یک سال، علاوه بر ۶ ماه اضافه‌خدمت به‌عنوان فراری محسوب شده و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

وی افزود: برابر ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که به‌موقع ،وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند، غایب محسوب می‌شوند.

دستوری زاده خاطرنشان کرد: مشمولان غایبی که تاکنون برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نکرده‌اند برابر ماده ۱۰ قانون با محرومیت‌های اجتماعی از جمله عدم امکان ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی،عدم برخورداری از معافیت کفالت، عدم دریافت تسهیلات بانکی،ممنوعیت خروج از کشور و ... مواجه می‌شوند.

این مسئول انتظامی با اشاره به محدودیت قانونی به‌کارگیری مشمولان غایب توسط بخش‌های خصوصی و دولتی، گفت: در صورت به‌کارگیری مشمولان غایب توسط کارفرمایان، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها، تعمیرگاه‌های دولتی و خصوصی، برابر ماده ۶۳ و ۶۳ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی با آنان برخورد و برای اعمال مجازات تعیین‌شده به دستگاه قضائی معرفی می‌شوند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان در خصوص نحوه بخشش غیبت اولیه سربازان حین خدمت گفت: مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می‌شوند با حسن خلق، جدیت در وظایف محوله و تائید فرماندهان، از بخشش دو سوم اضافه‌خدمت برخوردار می‌شوند.