مربی پرافتخار فوتبال رودان : جوانان رودان فضا داشته باشند، جولان می دهند.
  • فرهنگی

  • آذر 05، 1399 - 09:30


فوتبال اش را در تیم های محله اش پشته معز آباد آغاز کرد، استعداد ذاتی اش آنقدر نمایان بود که در همان آغاز راه و هفده سالگی  لباس زرد اتحاد پر ستاره را در لیگ استان برتن کند. تکنیک ، سرعت و قدرت بالای حمل توپ او را همیشه از همه بازیکنان زمین متمایز میکرد آنقدر که هر مربی دوست داشت یکی مثل او را در زمین داشته باشد، مربیان فجر سپاسی شیراز این را خوب فهمیدند اما مصدومیت بی موقع او را از این انتقال بزرگ باز داشت ، حالا او را به عنوان یکی از بهترین و خلاق ترین مربیان بهشت جنوب می شناسند ، مربی که اعتقاد دارد اگر جوانان رودان فضا داشته باشند قطعا در میدان های بزرگ جولان می دهند.گفتگوی جذاب دریای اندیشه را با این مربی پر افتخار فوتبال رودان را باهم می خوانیم.
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
مجتبی نیکبخت هستم، متولد یکم مهر ماه هزار سیصد و شصت و دو در رودان و محله پشته معزآباد

ورزش را چگونه آغاز کردید؟
ورزش را با فوتبال بازی کردن در زمین های خاکی محله و سپس مدرسه شروع کردم.

الفبای فوتبال را از چه تیمی و نزد کدام مربی آموختید ؟
ابتدای فوتبالم در تیم کشاورز پشته معزآباد در سن ۱۲ سالگی بود و شروع فوتبالم هم با مربی دلسوز و پر تلاش آن روزهای فوتبال رودان مرحوم محمد جمالی رقم خورد.

در چه تیم های فوتبال بازی کرده اید؟
در تیم های کشاورز و پیکان پشته معز آباد ، اتحاد رودان، شاهین رودان، آرش بیکاه، وحدت بخشداری هرمزگان در لیگ امیدهای کشور ، خطیف رودان، آزادگان رودان و مبارز بند ملا رودان سابقه بازی دارم.

در چه تیمی فوتبال شما اوج گرفت؟
در تیم اتحاد رودان و با حضور در لیگ یک فوتبال هرمزگان شناخته شدم اما اوج فوتبالم را در  سن هفده سالگی در شاهین رودان تجربه کردم.

در کدام پست فوتبال بازی می کردید ؟
در شروع فوتبالم مهاجم بودم اما بعدها با توجه به نیاز تیم در بازی در پست های هافبک چپ و راست، هافبک دفاعی، هافبک وسط را هم تجربه کردم.

بهترین بازیکنانی که در کنارشان فوتبال بازی کرده اید؟
افتخار بازی را در کنار فوتبالیست های توانمند زیادی را دارم اما در طول سال های فوتبالم بازی در کنار حمید رضا کارگر، علی رودساز، محمد فلاحت، رضا شریفی، رضا ضمیری، مهدی مبارکی، پرویز کریمی، سیامک سرلک ، حمید رضا نجفی، غلام درویش زاده ، هرمز کریمی و حسین الهیاری لذت دیگری داشت.

مربیان فوتبال تان چه کسانی بودند؟
مرحوم محمد جمالی، مرحوم منوچهر توسلی، حمید رضا کارگر، محمد کریمی، حسن عباس زاده، رضا زحمتکش، مرحوم زارعی، موذن، نائبی و کریمی

کمی از افتخارات دوران فوتبال تان بگویید؟
قهرمانی در لیگ های یک ، دو و سه شهرستان رودان با تیم شاهین، نائب قهرمانی لیگ جوانان هرمزگان با شاهین ، نائب قهرمانی در لیگ هرمزگان با تیم های اتحاد و آرش بیکاه، قهرمانی در لیگ زیر گروه استان با ستاره دلگشا ، قهرمانی در لیگ شهرستان با وحدت فاریاب و صعود با جوانان ستاره انقلاب به مرحله دوم لیگ جوانان کشور را در کارنامه افتخاراتم دارم.

چه زمانی روی به مربیگری آوردید ؟
در واقع مربیگری لطف بزرگی بود که از سوی استادم محمد کریمی به من اعطا شد، ایشان از همان ابتدای حضور در شاهین مرا به عنوان دستیار و مربی بازیکن قبول داشت آنقدر تمرین دادن بازیکنان را بمن سپرد که بعدها در هر تیمی رفتم تمرین هم دادم و شدم مربی در حالیکه هرگز خود را مربی نمی دانم چرا که واقعا سخت است.

تاکنون در چه تیم های سابقه مربیگری دارید؟
شاهین رودان، وحدت فاریاب ، ستار دلگشا، رگبار اسلام آباد ، جوانان ستاره انقلاب، اتحاد رودان و در متحد رودان هم آنالیزور بودم.

کمی از مصائب مربیان فوتبال در رودان بگویید ؟
مربیان در رودان با مسایل فراوانی دسته و پنجه نرم می کنند، متاسفانه مربیان ما ممکن است در حین کارشان به هر کار دیگری انجام دهند و همواره دغدغه زمین تمرین ، توپ تمرین، ابزار تمرین خود را دارند، آنچه مهم است اینکه برای جوانان علاقمند کلاس مربیگری برگزار نمی شود، و زمینه ایی برای انتقال اطلاعات پیشکسوتان به مربیان جوان فراهم نشده است.

بنظر تان مشکلات فوتبال رودان چیست؟
مهمترین معضل فوتبال در رودان نبود زیر ساخت و زمین چمن است ، کمبود امکانات و نبود اسپانسر در رده های بعدی هستند که دغدغه های فراوانی را برای بازیکنان ایجاد می کند، ۲۵ سال قبل یک زمین چمن داشتیم الان همان را هم نداریم.

راه برون رفت از این مشکلات را چه می دانید؟
اول باید زیر ساخت در این شهرستان فوتبال خیز فراهم شود که آن هم کمر همت مسوولان را مطلبد. دوما کمتر حرف بزنیم و بیشتر کنیم. سوم اینکه هر روز دنیای فوتبال بروزتر و پیشرفته تر می شود و ما رو به عقب می رویم. باید از جوانان بیشتری که از کار کردن در ورزش و فوتبال لذت میبرند بهره گرفت.

بنظر تان می توان با این همه کم و کاستی آینده‌ای را برای فوتبال در رودان متصور شد؟
قطعا اگر مسئولان امر اراده کنند شرایط تغییر خواهد کرد و با وجود نوجوانان و جوانان با استعداد رودان پتانسیل حضور در لیگ های کشوری را به راحتی دارد.جوانان رودان فضا داشته باشند جولان می دهند.

الگوی فوتبالی تان چه کسی است؟
در بچگی الگویم رونالدوی برزیلی بود بعد بازی حامد کاویانپور و بهنام سراج را هم می پسندیدم، اما در کل بهترین الگوی ورزشی ام دل پیرو اسطوره یوونتوس است.

بهترین خاطره ورزشی تان؟
بهترین خاطره ام به حضور با تیم نوجوانان شاهین رودان در لیگ نوجوانان کشور است.

بدترین خاطره ورزشی تان؟
بدترین خاطره ام به روزی برمیگردد که مصدوم شدم، به یاد دارم دو روز بعد باید برای پیوستن به تیم فجر سپاسی به شیراز میرفتم و در یک بازی لیگ داخلی رودان رباط پایم پاره شد.

بهترین گلی را که زدید؟
گلهای زیبا زیادی زده ام ، اما بهترینش را به شاهین رودان زدم در لباس اتحاد و گل هایی که با پیراهن زرد اتحاد در لیگ استان میزدم برای خیلی لذت بخش بود.

هوادار کدام تیم باشگاهی در ایران و جهان هستید ؟
پرسپولیس و یوونتوس ، البته انها را به خاطر حامد کاویانپور، بهنام سراج و دل پیرو دوست دارم.

صمیمی ترین دوستان تان؟
دوست خوب بسیار دارم که شاید نامشان از قلم بیفتد اما در یک کلام بخواهم بگویم همسرم

توصیه تان به فوتبالیست‌های جوان چیست؟
جوانان حرف های مربیان را آویزه گوش داشته باشند ، تغذیه خواب و تمرین مناسب داشته باشند و از فرصت هایی که نصیبشان می شود به بهترین شکل استفاده کنند.

بهترین دروازبان رودان؟
مجتبی روشنگر و پرویز کریمی از افتخارات رودان اند.

بهترین مربی کنونی ایران و دنیا؟
درایران یحیی گل‌محمدی و در دنیا زیدان

بهترین فوتسالیست فعلی رودان کیست؟
فوتبالیست های خوب زیادی داریم اما از نظر فنی بازی مسعود کارگر را بیشتر می پسندم.البته در گذشته نچندان دور بازی برادر کوچکم سعید را خیلی دوست داشتم چرا که مرا بیاد دوران فوتبال خودم می انداخت‌.

بنظر تان چطور می توان فوتبال رودان را به آن دوران پر هیجان و قدرتمندانه برگرداند؟
باید هیجان را با تقویت و زنده کردن فوتبال و تیم های نامدار رودان آن روزها را تکرار کرد ، رودان پتانسیل یک تیم کشوری را دارد.

مجتبی نیکبخت چرا همیشه شماره ۹۰ می پوشید ؟
واقعیتش رونالدو و بهنام سراج ۹ می پوشیدند وقتی به شاهین آمدم شماره ۹ متعلق به کس دیگری بود این شد که ۹۰ را انتخاب کردم و با آن ماندگار شدم.

راز علاقه شما به دل پیرو؟
گل زدن را دوست دارم و دل پیرو همیشه بوی گل میداد البته شخصیت جذاب و خوشحالی ها منحصر بفرد بعد گلش هم مرا بدجور مجذوب خودش کرد.

و حرف آخر تان ؟
از مسوولان استان و شهرستان خواهش دارم به داد فوتبال رودان برسند ، جوانان را دریابیم و با فوتبال به آنها زندگی بیاموزند چرا که فوتبال زندگیست. در پایان هم تشکر ویژه ایی دارم از حامد آزادی حامی ورزشکاران رودان و روزنامه وزین دریای اندیشه که انتقال دهنده دغدغه های ما ورزشکاران هستند.
گفتگو : حامد آزادی