نبود مواد اولیه کارخانه روی را به تعطیلی کشاند
  • اجتماعی

  • مهر 21، 1400 - 05:03


   طیبه زردشت

شرکت تولید روی بندرعباس در منطقـه ويژه اقتصـادي خلیج فارس و در کنار مجتمع آلومينيوم المهـدي به مسـاحت 12 هكـتار واقـع شده اسـت كه از شمال و غرب به پالايشگاه نفت ، از جنوب و شرق به مجتمع آلومینیوم المهدي محصور مي شود.

به گزارش دریای اندیشه ؛ بهره برداری از کارخانه تولید روی بندرعباس عملاً از آبانماه سال 1377  با سرمایه ای 20 میلیارد تومانی و با اولویت بخشی به صادرات محصول نهایی و حضور در بازارهای جهانی و ارز آوری بیشتر صورت گرفت تا با تولیدات خود به چرخه تولید روی کشور کمک کند.

به گفته شاهدان و کارگران شرکت روی بندرعباس، متاسفانه این شرکت از تاریخ 1/5/1400 تعطیل شده و فعلا فعالیت خود را به حالت تعلیق در آورده است و در همین رابطه گزارش هایی از کارگران به دریای اندیشه رسیده که در ادامه به صحبت های یکی از این کارگران می پردازیم:

کارگر شرکت روی بندرعباس چنین گفت:این شرکت در حال حاضر ماه سوم است که تعطیل شده و مدیران شرکت عنوان کرده اند که بدلیل نبود مواد اولیه و گران شدن انرژی مثل آب و برق ... مجبور به تعطیلی چند ماهه این شرکت شده اند.

این شخص ادامه داد: 279 نفر کارگر در این کارخانه مشغول به کار بوده اند و با تعطیل شدن آن از کار خود بیکار شده اند هر چند شرکت طبق قرارداد های سه ماهه که با کارگران خود بسته است حقوق و بیمه را پرداخت می کند اما صحبت ما بر سر کار کردن است چون خودتان فکرش را کنید 3 ماه بیکاری و در خانه نشستن چقدر می تواند سخت باشد و به انسان حس بیهوده بودن و از کار افتادگی دست می دهد و تنها خواسته ما کارگران این است که به کار خود برگردیم و این نکته هم قابل ذکر است که با حقوق 3 یا 4 میلیون تومان در این شرایط سخت گرانی و افزایش سرسام آور اجاره ها نمی توان از پس این مخارج و هزینه های سنگین زندگی برآمد.

صحبت بر سر این موضوع است که هلدینگی که این شرکت را نیز زیر مجموعه خود دارد دارای 16 شرکت مختلف بوده که 13 شرکت از آنها در زمینه روی فعالیت دارند و همه آنها از جمله شرکت روی قشم در حال فعالیت هستند و تنها شرکت روی بندرعباس است که تعطیل شده ، در صورتی که اگر بخواهیم این هلدینگ را مثل یک خانواده در نظر بگیریم پدر خانواده باید به یک چشم به فرزندان خود بنگرد و اینکه بین فرزندان خود اختلاف بیندازد درست نیست در حالی که برای شرکت روی بندرعباس همین اتفاق افتاده و از خانواده جدا شده در حالی که دیگر شرکت های این خانواده در حال فعالیت هستند.

دل ما کارگران از این می سوزد که شرکت روی بندر عباس اولین شرکت دانش بنیان در کشور بوده که توانسته از پسماند خود برای تولیداتش استفاده کند اما در حال حاضر با کمبود مواد اولیه مواجه شده و امیدواریم مسئولین بتوانند این معضل بزرگ کارخانه را  رفع کرده و دوباره امید، تلاش و زندگی را به کارگران آن برگردانند.

 

را اندازی مجدد شرکت روی بندرعباس تا کمتر از 2 ماه آینده

در همین راستا دریای اندیشه گفتگوی اختصاصی با رضا سالاری مدیر کارخانه روی بندرعباس نیزانجام داده است.

مدیر کارخانه روی بندرعباس ضمن اشاره به این موضوع که کارخانه تولید روی، از سال 1376 فعالیت خود را با ظرفیت تولید ۱۸۰۰۰ تن شمش روی در سال شروع کرده و در سایت منطقه ویژه اقتصادی واقع شده است بیان کرد این شرکت در قالب دو کارخانه تولیدات خود را انجام می داد ، یک کارخانه تولید کنسانتره از ضایعات و یک کارخانه هم در امر تولید شمش مشغول بوده است.

وی اظهار داشت : در طول یکسال گذشته ۵۵۰۰ تن شمش روی در این کارخانه تولید شد و اغلب به کشورهای هند، امارات و چین صادر می شد.

سالاری تصریح کرد : صددرصد تولیدات کارخانه روی بندرعباس صادراتی می باشد که براساس قیمت جهانی فلزات (Lme ) به فروش می رسد و باعث ارزآوری برای کشور شده است .

مدیرکارخانه روی بندرعباس افزود: کاربرد تولیدات این کارخانه در صنعت های مختلف بوده که این کاربرد ها  بیشتر در صنایع هوافضا، صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی و آلیاژ سازی و .. می باشد همچنین این محصول به دلیل کاربرد بالایی که در صنایع نظامی، گالوانیزه، کشتی‌سازی، باتری‌سازی و آلیاژسازی دارد و با تامین مشتقاتی همچون اکسید روی، بیکربنات روی و... جایگاه بالایی در اقتصاد کشورها به‌دست آورده است.

وی در ادامه گفت: این شرکت از لحاظ ظرفیت جزء شرکتهای بزرگ کشور محسوب می شود و در این چند مدت بدلیل کمبود مواد اولیه در ابتدا کاهش تولید در شرکت داشتیم و در سه ماه اخیر نیز تصمیم بر تعطیلی این شرکت گرفته شد.

رضا سالاری توضیح داد : در صورتی که سهمیه خاک این کارخانه مطابق با سنوات گذشته تخصیص داده شود، میتوان به راحتی کارخانه را راه اندازی کرد، اما با شرایط کنونی که دولت، سهمیه ها را قطع کرده و فقط از طریق بورس ،خاک روی به فروش می رسد پس فعالیت، از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و راه اندازی را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر کارخانه روی بندرعباس اظهار داشت: از جمله مشکلاتی که بر سر راه این شرکت است علاوه بر ندادن سهمیه خاک، نبود زمین جهت تخلیه و دپو کردن ضایعات کارخانه هم یکی دیگر از مشکلات این کارخانه می باشد همچنین دور بودن انشعاب آب و حمل آب با تانکر نیز از مشکلات دیگر کارخانه است.

وی همچنین تصریح کرد: دیگر معادن روی کشور از جمله معدن انگوران و زنجان نیز که روی ،کل کشور را تامین می کنند زیر 50 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و متاسفانه این مشکل کمبود مواد اولیه گریبانگیر اکثر کارخانه های روی کشور شده است.

سالاری اذعان داشت: ما توانسته ایم فعلا مقداری مواد اولیه از کشور های دیگر خریداری کنیم و در حال حاضر این خاک ها در گمرک منتظر ترخیص هستند و به محض ترخیص این مواد اولیه که احتمالا چیزی حدود 2 ماه زمان می برد شرکت روی بندرعباس مجددا راه اندازی خواهد شد و با امید به خدا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: انتظاری که ما از دولت داریم،  برای حمایت از تولیدات کارخانه روی می تواند انجام دهد این است که دولت می تواند با قطع عرضه خاک روی در بورس، در تامین خاک به کارخانه کمک کند .