وقتی درآمدزایی فدای امنیت اجتماعی میشود
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 09، 1401 - 08:49


گزارش اختصاصی دریای اندیشه  :


وقتی درآمدزایی فدای امنیت اجتماعی می‌شود

 محمد امین عالی پور 

سربازی برای وطن را فقط در خدمت کردن در مکان های نظامی نمی توان نام برد، بلکه اداره یک کشور در تمام زمینه‌ها سرباز اختیاری می‌خواهد که مهمترین آن سربازان اقتصادی کشور هستند.
به گزارش دریای اندیشه، جایگاه سربازی را همیشه در تصور یک انسان اسلحه به دست به تصویر کشیده ایم در صورتی که آن را می توانیم در اجتماع بیشتر پیگیری نماییم، هر انسانی که به وظیفه انسانی و اجتماعی خود در قبال جامعه نقش آفرینی و تعهد داشته باشد را می توانیم یک سرباز دلسوز برای جامعه انسانی بدانیم.
کشوری که سربازان زیادی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دانشی و صنعتی داشته باشد بی شک مدار پیشرفت خود را حفظ می کند.نمونه بارز این مفهوم را می توانیم در واژه “سربازان جبهه اقتصادی” دنبال کنیم، بی شک اقتصاد یک جامعه می تواند تاثیرهای روحی و روانی ویژه ای بر کیفیت زندگی مردم همان جامعه داشته باشد.از افزایش یا کاهش فقر اقتصادی گرفته تا تجهیز و رفع محرومیت ها، همگی در گرو راندمان اقتصادی جامعه است.
کشور ایران اسلامی علیرغم برخورداری از موقعیت های منحصر به فرد اقتصادی، از انسان های با روحیه اجتماعی و کمالات بالا نیز بهره‌مند است، به گونه ای که نظیر این افراد را در حوزه مسئولیت های اجتماعی در سطح جهانی کمتر شاهد خواهیم بود.
تعامل اصناف در مسئولیت‌های اجتماعی
نمونه بارز عمل به مسئولیت های اجتماعی را می توانیم همکاری اصناف در سراسر کشور در بازه های زمانی پیک کرونایی در کشور بدانیم، دورانی که به دلیل کمبود واکسن کووید و افزایش قابل توجه بستری بیماران در بیمارستان ها موجب تعطیلی های پی در پی صنوف جامعه شده بود.قطعا اگر همراهی و همدلی بازاریان و فعالان اقتصادی با مسئولان ایجاد نمی شد، تجمعات شهری بیشتر و آمار مبتلایان به ویروس منحوس نیز افزایش پیدا می کرد اما با تعطیلی های هفتگی صنوف خود، به جای کسب درآمد بیشتر حاضر به محافظت اجتماعی جان مردم دیار خود شدند تا امروز سلامت جامعه به روال عادی خود باز گردد.
همراهی کسبه و بازاریان در پیک‌های کرونایی کشور
آرمان عباسی یکی از کسبه شهر بندرعباس در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در طول سالیان اخیر به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، اصناف و مردم با مشکلاتی مواجه شدند اما این بار مشکلات با مقاومت اقتصادی همراه بود.
عباسی با بیان اینکه اوج فشار اقتصادی را در دوران تعطیلی های ممتد کرونایی در دولت روحانی شاهد بودیم، گفت: اما کسبه با همراهی کردن با دولتمردان در راستای مسئولایت های اجتماعی نقش آفرینی کردند.به گفته این کسبه بندرعباسی، با اینکه زمان سر رسید برخی از پرداخت هایمان نیز گذشت و این موضوع می توانست اعتبار اقتصادی مان را زیر سوال ببرد، افزود: اما با تفهیم شرایط موجود، و درک مشترک بین فعالان اقتصادی، روزهای سخت کرونایی را سپری نمودیم.
 صنوف، آغازگر بسیاری از خدمات عالم المنفعه
یونس دهقانی یکی دیگر از کسبه بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار دریای اندیشه اظهار کرد: نگاه برخی از افراد جامعه به فعالان اقتصادی، نگاهی درآمدزا با نرخ بالا می باشد، در صورتی که همین کسبه با رعایت انصاف، به جامعه خدمت رسانی می کنند و عدم حضورشان می تواند پای دلالان را بیشتر باز کند.
دهقانی افزود: فعالیت های اقتصادی اصناف فقط منتهی به خرید و فروش کالا نمی باشد بلکه آغازگر بسیاری از خدمات اجتماعی عام المنفعه از کف بازار و مشارکت فعالان اقتصادی می باشد.
تهیه تجهیزات پزشکی
وی نمونه بارز مشارکت کسبه و صنوف در مسئولیت های اجتماعی را همراهی اصناف در تهیه تجهیزات پزشکی در برخی از استان های کشور عنوان و خاطرنشان کرد: در دورانی کرونایی که نیاز به کپسول اکسیژن و اقلام بهداشتی بیش از پیش احساس می شد، با حمایت فعالان اقتصادی، رشد قابل توجهی در خرید و تجهیز این قبیل اقلام در برخی از استان های کشور را شاهد بودیم.
فعال اقتصادی شهرستان بندرعباس با بیان اینکه از خودگذشتی های فعالان اقتصادی را فقط در دوران کرونایی نمی توانیم ارزیابی کنیم، تصریح کرد: کسبه و بازاریان در اجرای طرح اطلاح نظام یارانه ای کشور نیز با تمام وجود با دولت همراهی کردند.
هرمزگان در عالی ترین رتبه کشوری تنظیم بازار
علی باصره رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار دریای اندیشه ضمن اشاره به همراهی اصناف و بازاریان با شهروندان در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین همزمان با آغاز مردمی سازی یارانه ها افزود: تامین کالا و نظم در بازار به انضمام کنترل قیمت ها، هرمزگان را در عالی‌ترین رتبه کشوری کنترل و تنظیم بازار قرار داد.
باصره از مدیریت بازار در روزهای اوج کرونا و همراهی اصناف با ستاد مدیریت بیماری کرونا به عنوان یکی دیگر از اقدامات تحسین برانگیز فعالان صنفی در سالی که گذشت یاد کرد و یادآور شد: بازاریان با ایثار و از خودگذشتگی با قبول زیان مالی، سلامت شهروندان را بر سود و درآمد خود ترجیح داده و محل کسب وکار خود را تعطیل کردند.نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران خاطر نشان کرد: احداث و بهره برداری از شهرک صنفی بنکداران و انتقال این صنف به محل جدید با هدف کمک به ترافیک شهری ‌و ارائه خدمات متمرکز، یکی از ماندگار ترین اقدامات اتاق اصناف مرکز هرمزگان است.رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان با اشاره به اینکه بندرعباس یک شهر بندری گردشگر پذیر است عنوان کرد: ساماندهی صنوف ناسازگار با محیط زیست به عنوان یک اصل مهم، در دستور کار اتاق اصناف قرار گرفته و با همکاری شهرداری و سازمان های متولی، زمین مورد نیاز برای این مهم تامین و برنامه ریزی های لازم در دست اقدام است.
فعالیت بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی در هرمزگان
باصره از فعالیت بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی در سراسر استان هرمزگان در رسته های توزیعی، تولیدی و خدماتی خبرداد و گفت: این تعداد واحد صنفی جدای از صنوف فعال در دو منطقه آزاد کیش و قشم است و ضرورت بررسی فرایند ایجاد اتاق اصناف در این جزایر، با توجه به تعدد واحدهای صنفی و نیاز به اجرای نظارت های تخصصی بر اساس قوانین نظام صنفی، بیش از پیش احساس می گردد.