ورود مصداقی به فساد در خطبه ها آری یا خیر؟
  • اجتماعی

  • آذر 13، 1400 - 05:24


به گزارش سرویس سیاسی روزنامه دریای اندیشه؛ یکی از مسائلی که در هفته های گذشته و همزمان با از سرگیری اقامه نمازهای جمعه در سراسر کشور اذهان عمومی را درگیر خود کرد انتشار ویدیویی از حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور سر و صدای بسیاری را به پا کرد با توجه اینکه پیش از این شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اقدامی بحث برانگیز حجت الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی امام جمعه محبوب، مطالبه گر و ضد فساد لواسان را برکنار کردند امام جمعه ای که در پرونده های زمین خواری های لواسان و باستی هیلز نقش ضد فساد خوبی را ایفا کرد و محکم در برابر زمین خواران ایستاد.

انتشار فیلم صحبت های حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با این مضمون‌ که بیان مصداقی فساد در خطبه های نمازجمعه ممنوع است کاربران و نخبگان را بر این‌کرد که به صحبت های حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری واکنش نشان دهند.

محمد حسین طباطبایی در این باره نوشت:

یعنی چه #ورود_مصداقی ممنوع است ؟ نهج‌البلاغه را باز کنید، بشمارید و ببینید چند بار حضرت علی (ع) افراد مختلف را به صورت مصداقی نام برده و نکوهش کرده! خدارا شکر شما زمان حضرت نبودید وگرنه علی را هم از دایره خارج میکردید و می‌گفتید علی به دروغ عدالت‌خواه بود!

ابوالفضل نظری نوشت:

جناب آقای #علی اکبری نهی رهبری از #مصداقسازی عدالتخواهان در سال ۸۷، «قضیةٌ فی واقعةٍ» است و تصریحی در نفی مطلق #ورود_مصداقی ندارد. اساسا عدالت طلبی بدون ورود به مصادیق، ناممکن و شبیه به شوخی است. عدالت طلبی از زیرشاخه های «امر به معروف» است که بدون فرود در مصداق معین، متصور نیست.

محمد صالح مفتاح نیز نوشت:

فکر کنم اگر اینگونه پیش برود، فردا می‌گویند در #امربه معروف ونهی ازمنکر ِ مسئولین هم نباید مصداقی تذکر دهید؛ فقط کلیات را بگویید تا به کسی برنخورد. درحالی که مخاطب امر و نهی باید فرد مکلف باشد نه اینکه بی‌مخاطب باشد! منتظر بحث درباره #عدالتخواهی_مصداقی هستیم؛ دیدنی خواهد بود.

میثم ایرانی نوشت:

#عدالتخواهی_مصداقی به خودی خود امر بد یا خوبی نیست ! اینکه چه کسی و چگونه و چه وقت #عدالتخواهی را بطور مصداقی انجام دهد مهم است ! بطور مثال عمل کردن قلب فی نفسه کار خوب یا بدی نیست ! اما تا وقتی لازم نباشد نباید انجام گیرد ، #متخصص امر باید انجام دهد و چگونگی و زمان آن مهم است

بعد از سر و صداهای بسیاری که انتشار  ویدیو حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری صدا و سیما در برنامه ثریا از ایشان دعوت کرد تا جهت پاسخگویی به اذهان عمومی از روی آنتن زنده با مردم سخن بگویند و البته حجت الاسلام قنبریان مخالف سخنان حجت الاسلام قنبریان را نیز برای این برنامه دعوت کرد.

یکی از مسائلی که در مناظره بین حجت الاسلام والمسلمین قنبریان و حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری مطرح شد حضور زندانیان در نماز جمعه بود که حجت الاسلام والمسلمین قنبریان این مسئله را یه عنوان عامل قهریه با مجرمین یاد کرد که باید مجرمین در نماز جمعه حاضر شوند تا مایه عبرت باشند و دوران محکومیت برای آن ها از حیث در انظار قرارگرفتن آن هم با لباس جرم سخت تر شود.

استدلال حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در برابر این سخنان حجت الاسلام والمسلمین قنبریان این بود که گاها حضور در نماز جمعه بخشی از حکم مجازات مجرم را دارد که برای این امر نیاز به حکم قضایی موجود است؛ اما حضور معمول زندانیان در نماز جمعه از باب ثواب حضور و اهمیت حضور در نمازجمعه آن هم در زمان امام معصوم بوده است نه اینکه امیرالمؤمنین علی علیه السلام از جهت تنبیه یا افزایش شدت مجازات یا حتی عبرت نبوده است هر چند عبرت هم می تواند جزو اهداف تضمنی آن باشد.

البته بررسی احادیث هم بر گفته های رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه صحه می گذارد چنانچه در این باره روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که حضرت علی علیه السلام کسانی را که بواسطه بدهکاری و یا تهمت در زندان بوده اند، آزاد می کردند تا در نماز جمعه حضور پیدا کنند و سپس بعد از نماز آنها به زندان برگردانده می شدند.(مستدرک الوسائل،ج6، ص27).

برای اینکه از نظر دیگران هم استفاده کنیم سراغ یکی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه استان هرمزگان نیز رفتیم:

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر میرزایی دبیر جامعه روحانیون و فضلای استان هرمزگان در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه مبارزه با فساد و عدالت خواهی در نماز جمعه اظهارداشت: حقيقتا امروزه مبارزه با فساد حقيقتِ امر به معروف و نهي از منكر در جامعه است كه به عنوان يک وظيفه همگاني از آن ياد ميكنيم که دارای چهارچوب و رتبه بندی هايي است و طبیعتا رتبه امر به معروف و نهي از منکری که از مسئولین انتظار می رود بسيار بیشتر از مردم و عوام است.

وی افزود: یکی از تقسیماتی که در بحث عدالت خواهی و مبارزه با فساد مطرح می شود نقش امام جمعه و نماز جمعه است که بایست این نقش مورد بررسی قرار گیرد تا ابعاد آت روشن تر شود.

حجت الاسلام میرزایی عنوان كرد:امام جمعه داراي چندين ويژگي مهم است،كه اولين ویژگی مهم آن این است که امام جمعه نباید نسبت به فساد، مخصوصا فساد در منطقه خود سكوت پيشه کند و جمعه ها بایستی تلنگری نسبت به این امر باشد که الحمدالله قبلا هم بوده و الان هم این امر در نمازهای جمعه وجود دارد و هم اکنون دارد بیشتر جای خود را باز می کند.

دبیر جامعه روحانیون و فضلای استان هرمزگان تصریح کرد: یکی از جاهایی که می تواند اعتماد مردم به نظام را بازگرداند نمازجمعه ها و ائمه معزز جمعه است که هم خطبه می خوانند، هم در بین مردم هستند، هم مسئولین را پای کار می آورند و هم تریبون محکم قانونی در دستشان است.

وی تبیین کرد: مبارزه با فساد و عدالتخواهی نیازمند رعایت ۳ عنصر است که عنصر اول آن شفافيت است؛ بایستی شفافيت در ميان مردم حاکم شود و مسئولین شفافيت مالی، کاری و سیاسی داشته باشند؛ اینکه در جامعه و بین مدیران التزام عملی به ولایت فقیه مطرح می شود این یک مسئله حقیقی است نمی شود در نظام جمهوری اسلامی که دکترین ولایت فقیه در آن نهادینه شده است کسی باشد که این التزام عملی را نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرزایی ادامه داد: عنصر دوم در مبارزه با فساد شناخت گلوگاه‌های فساد است؛ گماشتن نیروی ناتوان یا بدسابقه، بی توجهی دستگاه های قضایی و نظارتی عاملی می تواند باشد برای اینکه افراد سالم نتوانند گلوگاه هاي فساد را شناسایی کنند و همین امر برای جامعه ایجاد مشکل کند.

وی خاطر نشان كرد:عنصر سوم برای عدالتخواهی و مبارزه با فساد بهره گيري از الگو هاي سالم، بزرگ و مقدس است، كه در راس آن ها قرآن و روايات اهل بيت علیهم السلام  وجود دارد؛ شیوه عدالت خواهی ای که در قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) آمده است بهترین مدل است؛اگر فردی جرمش ثابت شد و اگر مسئول بود باید به مردم معرفي شود تا سایرین درس عبرت بگیرند.

حجت الاسلام  میرزایی تاکید کرد: نباید نسبت به فساد مسئولین بی تفاوت بود چرا که فساد آن ها موجب ضربه زدن به نظام و از بین رفتن حیثیت نظام و انقلاب می شود و برای همه این ها در قرآن، سیره نبوی(ص) و سیره امیرالمؤمنین علی علیه السلام الگوهایی آمده است که توجه به آنها می تواند موجب آبادانی جامعه شود.

انتهاي پيام/