ورزشگاهی به وسعت دولتها در میناب
  • اجتماعی

  • مهر 26، 1400 - 06:15


ورزشگاهی به وسعت دولت‌ها در میناب

کلنگ ساخت ورزشگاه ده هزار نفری میناب حدود ۱۰ سال پیش به زمین زده شد، با گذشت عمر سه دولت حتی مرحله نخست ورزشگاه به بهره برداری نرسید و ساخت آن حالا به میراثی برای دولت چهارم تبدیل شده است.

گزارش دریای اندیشه به نقل ازگزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خلیج فارس؛ گلایه‌های گاه و بیگاه مردم بویژه ورزشکاران از وضعیت این طرح ملی هم نتوانسته است در روند ساخت آن تغییری ایجاد کند.

آن‌ها می‌گویند: ده سال انتظار ۳۰۰ هزار نفر از مردم شهرستان میناب برای ساخت یک ورزشگاه ده هزار نفری، انتظار بی جایی نیست.

جواد احمدی فوتبالیست پیشکسوت مینابی می‌گوید: شهر میناب از نظر ورزشی رها شده است.

ورزشکار دیگر مینابی هم می‌گوید: مسئولان یادشان رفته است که به این جوانان قولی داده اند.

سید موسی هاشم نسب از ورزشکاران مینابی که اکنون رئیس شورای اسلامی این شهر است، می‌گوید: شهرستان میناب فاقد ورزشگاه استاندارد است.

وضعیت ورزش در میناب

  میناب دومین شهر بزرگ هرمزگان است که به گفته رئیس اداره ورزش و جوانان این شهرستان، ۳۱ هیات ورزشی دارد.

جواد نظامی شمار ورزشکاران تحت پوشش را بیش از ۸ هزار نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: به رغم شرایط کرونا در دوسال اخیر ورزشکاران مینابی توانسته اند در رقابت‌های استانی، کشوری و جهانی به ترتیب ۱۸۰، ۶۷ و ۷ مدال کسب کنند.

وی از حضور ۸ تیم مینابی فعال در رقابت‌های کشوری هم نام می‌برد و می‌گوید: ۹ تن از جوانان این شهرستان در رشته‌های مختلف ورزشی، لباس ملی به تن دارند. آرش احمدی طیفکانی یکی از این ورزشکاران است که بار‌ها رکورد گینس را شکسته است.

نظامی می‌گوید: به رغم تلاش‌هایی که انجام شده است، زیر ساخت‌های ورزشی شهرستان میناب کافی نیست.

تنها ورزشگاه این شهرستان، ورزشگاه شهید امینی است که آغاز ساخت آن به قبل از انقلاب برمی گردد و مشکلات زیادی دارد.

وعده‌ای که محقق نشد

  چشم امید ورزشکاران مینابی به ساخت ورزشگاهی نسبتاً مناسبی که دولت دهم قولش را به آن‌ها داده، دوخته شده است.

ورزشگاهی که استاندار سابق هرمزگان می‌گوید: در این مدت ده سال متاسفانه اعتبار خاصی به آن اختصاص نیافته است.

فریدون همتی در بازدید از روند این پروژه، بسیار ناراضی است و دل پری دارد به طوری که در همان ۴ دقیقه اول سخنانش، چهار بار از کلمه "متاسفانه "استفاده می‌کند.

استاندار سابق از پیگیری هایش با وزیر ورزش و جوانان در دولت گذشته برای به ثمر رسیدن این طرح ملی می‌گوید و می‌افزاید: در این دو سه سال اخیر پیگیری‌های زیادی از طریق وزیر ورزش و جوانان داشتیم، اما متاسفانه وزارت ورزش و جوانان که این پروژه را در دست گرفته عملکرد خوبی در استان هرمزگان نداشته است.

استاندار سابق هرمزگان در نهایت می‌گوید: ارزیابی واقعی من از پروژه‌های ملی وزارت ورزش و جوانان در استان هرمزگان، بسیار منفی است.

کمی به عقب بر می‌گردیم

  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، زمانی که استاندار به خبرنگاران گفت: مرحله نخست ورزشگاه ده هزار نفری میناب هفته دولت افتتاح می‌شود و حالا یکسال و ۵ ماه از این وعده گذشته است و از افتتاح خبری نیست.

  حسین رئیسی نماینده میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی هم هشتم تیرماه ۱۳۹۹ گفت: ورزشگاه ده هزار نفری میناب که یک دهه از آغاز شروع به ساخت آن می‌گذرد هنوز تکمیل نشده و باید هرچه سریعتر نسبت به اتمام این پروژه اقدام شود.

موضوعی که فرماندار ویژه شهرستان میناب در ۲۲ آبان ۱۳۹۹ به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: ورزشگاه ۱۰ هزار نفری شهرستان میناب تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

مجید سلحشور هم گویا به همین دیدار استاندار و نماینده مجلس با وزیر اشاره کرده و براساس قول وزیر ورزش، وعده افتتاح مرحله نخست این ورزشگاه را داده است.

نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی حالا از خلف وعده‌ها گله می‌کند و می‌گوید: به لحاظ اینکه این طرح بزرگترین پروژه ورزشی حوزه انتخابیه ما بود، به صورت اختصاصی با وزیر سابق ورزش و جوانان دیدار داشتیم و سلطانی فر قول داد که دهه فجر سال ۹۹ مرحله نخست ورزشگاه به بهره برداری برسد، اما متاسفانه این قول، محقق نشد.

حسین رئیسی می‌افزاید:  کریمی مدیر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان هم برای افتتاح مرحله نخست این طرح در اواخر سال ۹۹ قول داد، اما به آن عمل نکرد.

مشکل کجاست؟

۱- نبود نظارت

  جواد احمدی ورزشکار و پیشکسوت مینابی که سه دوره رئیس هیات فوتبال شهرستان میناب بوده است، می‌گوید: وقتی کلنگ طرح مهمی مانند ورزشگاه ۱۰ هزار نفری به زمین زده می‌شود باید همه جوانب آن سنجیده شود.

وی که سابقه ۵۰ سال فعالیت ورزشی دارد مهمترین مشکل را نبود نظارت بر طرح‌ها و فعالیت مدیران شهرستانی عنوان می‌کند و می‌افزاید: نظارت بر اجرای درست برنامه‌ها شامل تلاش برای تخصیص اعتبار لازم، پیدا کردن علت مشکل و برنامه ریزی برای رفع آن هم می‌شود.

۲- عدم پیگیری

  حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: یکی از دلایل اصلی، عدم پیگیری جدی برای به ثمر نشستن این طرح بوده است.

اگر در گذشته پیگیری‌ها مانند پیگیری‌هایی بود که در یکسال اخیر انجام شد، طرح حتماً زودتر به نتیجه می‌رسید.

سخنان این نماینده مجلس واقعاً قابل تامل است.

ورزشگاهی که ساخت آن در سال ۹۱ با اعتبار یک میلیارد و سیصد میلیون تومان و مدت قرار داد ۳۶ ماه آغاز شد، حالا چند برابر این اعتبار باید باشد تا به بهره برداری برسد؟

مدیر کل ورزش و جوانان استان هرمزگان به این سئوال ما جواب می‌دهد. محمودرضا امیاری می‌گوید: برای اتمام پروژه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی می‌افزاید از سال ۱۳۹۳ به دلیل تامین نشدن اعتبار، ساخت این ورزشگاه متوقف شده است.

۳- تحریم

  نماینده اسبق مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، اما معتقد است به دلیل تحریم‌هایی که در سال ۹۲ پیش آمده اعتبار لازم به این پروژه تخصیص پیدا نکرده است.

سید عبدالکریم هاشمی می‌گوید: کار رسمی و اولیه اجرای این طرح براساس پیگیری‌های ما از سال ۹۱ آغاز شد که پس از تجهیز کارگاه، گودبرداری زمین و مقدمات ساخت جایگاه تماشاچیان هم فراهم شد.

جواد نظامی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان میناب هم می‌گوید: شروع به کار دوباره برای ساخت ورزشگاه در سال ۹۸ با تحریم‌های ظالمانه همزمان شد و قیمت‌های مصالح بالا رفت و تامین هزینه‌ها مشکل شد.

وی البته شرایط ویژه کشور در همه گیری کرونا را هم در آماده نشدن مرحله اول ورزشگاه بی تاثیر نمی‌داند.

۴- تاخیر کارفرما در تامین اعتبار

  نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: کارفرما که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان بوده مطالبات پیمانکار را پرداخت نکرده است.

حسین رئیسی می‌افزاید: این تاخیر موجب ضرر و زیان به پیمانکار شده و مشاور طرح در حال محاسبه این تاخیر است که پس از محاسبه مبلغ و پرداخت کارفرما، کار ادامه یابد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان میناب نیز با بیان این موضوع می‌گوید: کارفرما که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان است، کار مناقصه را انجام داد و سال ۹۸، پس از چندین سال توقف پروژه، برای مرحله نخست ساخت این ورزشگاه مبلغ ۸ میلیارد تومان اعتبار هم تامین شد.

جواد نظامی می‌گوید: قرار شد پیمانکار، مرحله نخست ورزشگاه را تا ۲۴ ماه تحویل دهد، اما اعتبار لازم بموقع در اختیار شرکت پیمانکار قرار نگرفت.

دیر پرداخت شدن اعتبار را می‌توان مهمترین مشکل این طرح دانست چرا که مدیرعامل شرکت پیمانکار بیشتر از هر کس دیگر بخاطر آن گله‌مند است.

ایلخانی از وضعیت عجیب و غریب این پروژه می‌گوید و می‌افزاید: از فروردین ۹۸ که قرارداد ساخت بسته شد تا مرداد همان سال، زمین در اختیار شرکت قرار نگرفت.

وی می‌گوید: اعتبار اولیه را ۷ ماه بعد از انعقاد قرار داد دریافت کردیم.

مدیر عامل شرکت از تلاش مسئولان استانی تشکر و از آنچه سنگ اندازی برخی‌ها در وزارت ورزش و جوانان می‌نامد، گله می‌کند و می‌گوید: به رغم تاخیر کارفرما و افزایش قیمت‌ها پای کار هستیم و اگر اعتبارات بموقع در اختیار ما قرار گیرد و تاخیرات درست شود، می‌توانیم در مدت ۵ ماه فاز اول را تحویل دهیم.

او شرطی می‌کند که بنابر آنچه در طول ده سال به سر این پروژه آمده است، تحقق آن بعید است.

راهکار‌ها

  الف. مهمترین راهکار برای اجرایی شدن طرح‌های نیمه تمام و بزرگ این است که طرح را به چند مرحله تقسیم کنند و در مدت‌های مشخص یک فاز را به بهره برداری برسانند.

روشی که استاندار سابق هرمزگان می‌گوید در ساخت ورزشگاه ده هزار نفری میناب هم اخیراً از آن استفاده شده است.

ب. تامین اعتبار مناسب با این طرح می‌تواند مهمترین راهکار برای هدر نرفتن سرمایه هزینه شده فعلی باشد.

ج. ورود استاندار جدید هرمزگان به این موضوع و اختصاص اعتبار مناسب استانی با توجه به شرایط ویژه طرح هم می‌تواند در به ثمر رسیدن این کار مؤثر باشد.

د. کمک نیکوکاران بویژه صنایع غرب استان هرمزگان به امر ورزش استان و به طرح‌های ملی ورزشی که نیمه تمام مانده است هم می‌تواند راهگشا باشد.

نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز از تاکید بر تسریع در ساخت این ورزشگاه در دیدار با وزیر ورزش و جوانان در دولت سیزدهم خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون بخشی از زیرسازی انجام و چمن مصنوعی هم خریداری و وارد استان شده است.

حسین رئیسی از هزینه شدن حدود ۴ میلیارد تومان برای این کار‌ها خبر می‌دهد، اما مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان بعنوان رئیس اداره بهره بردار این طرح ملی می‌گوید: تاکنون مبلغ سه میلیارد تومان از ۸ میلیارد تومان قرارداد، به پیمانکار پرداخت شده است.

امیاری می‌گوید: اعتبار مورد نیاز جهت اتمام فاز اول ۱۵ میلیارد تومان است.

وی فاز اول این ورزشگاه را چمن مصنوعی و پیست خاکی دو و میدانی، رختکن، سرویس‌های بهداشتی بازیکنان، فنس کشی و سیستم روشنایی اعلام می‌کند و می‌گوید: فاز‌های بعدی بعد از تامین اعتبار شامل دکل‌های روشنایی استاندارد، سکو‌های تماشاچیان، سرویس‌های بهداشتی برای تماشاچیان و محوطه سازی خواهد بود.

نتیجه گیری

  اهمیت ورزش در جهان امروز بویژه در دوران نوجوانی و جوانی برای افزایش قوای جسمی و روحی و بالابردن روحیه نشاط و شادابی در جامعه، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

پرداختن به امور زیربنایی ورزش در شهر‌ها بویژه در شهر‌هایی که اشتغال‌های کاذب جوانان را به خود سرگرم کرده است، از بدیهیات جامعه پویا و از الزامات حکومت دینی است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر امیدآفرینی نیز باید در عملکرد مسئولان هویدا شود؛ بنابراین اهمال، عدم نظارت و پیگیری در طرح‌های ملی که امید مردم را در زمینه ورزش خدشه دار کند، مخالف اهداف نظام اسلامی و بویژه گام دوم است.

عباس منتظری معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان طرح‌های ملی نیمه تمام در هرمزگان را ۴۲ طرح اعلام کرد.

از این شمار ۶ طرح ملی مربوط به ورزش است و ورزشگاه ده هزار نفری میناب نمونه‌ای از طرح‌های ملی است.

تکمیل ورزشگاه ده هزار نفری میناب، مجموعه ورزشی سام و زال جزیره قشم و طرح‌های ملی دیگری از این دست، حالا به نوع نگاه وزارت ورزش و جوانان دولت سیزدهم و مدیریت و پیگیری مهدی دوستی استاندار جدید هرمزگان بستگی دارد.

استانداری که در ساعات پایانی این گزارش کار خود را آغاز کرد.