روزهای سیاه کرونا در رودان
  • فرهنگی

  • فروردین 25، 1400 - 08:33


سهل انگاری ها در قبال میهمان ناخوانده که بیش از یک سال و اندی  در خانه هایمان به اطراق نشسته، اکنون باعث جهش چشمگیرش در رودان شده بطوریکه روی سیاه اش در کمین مردم این شهر است.
رودان شهری که چند ماهی بود رنگ آبی به خود گرفته بود و از ۱۶ دی ماه ۹۹ تاکنون فوتی ناشی از کرونا به خود ندیده بود به یک باره شیب تند کرونا سیلی سهمگین در بهشت جنوب به راه انداخت آن چنان که تمام آژیر های خطر از هر کوی و برزنی به صدا درآمدند تا بگویند این روزها ویروس جهش یافته ایی به نام کرونا انگلیسی در شهر رها شده است.
دریای اندیشه- حامد آزادی: وقتی دلایل این شیوع گسترده و هشدارهای مسئولان شهرستان را در ذهن خود جستجو می کنم حق را به آنها می دهم، چرا که از ابتدا بهار ۱۴۰۰ شبی را بدون صدای سازهایی که در نقطه نقطه شهر کرونا می نواختند هرگز قطع نشد.
شاید تلخ ترین تصویر را هنگامی که در خیابان محله بند ملا رودان سوار بر اتومبیل در حال حرکت بودن به ذهن سپردم، جمعیتی غریب به چهار صد نفر دامادی سوار بر شتر را برای مراسم عروسی اش همراهی می‌کردند آنچنان صدای ساز و دهل آنها را به هیجان واداشته بود که انگار ویروس منحوس را نمی دیدند که در جشن شان همگام با آنها پایکوبی می کند. جمعیت هر دو پهنای خیابان را گرفته بودند و داماد را به محله پایین تر هدایت می کردند.تلخی صحنه آنچنان ذهنم را آشفته کرد که هیچ گاه این سهل انگاران را نمی توان بخشید. البته عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مناطق روستایی بیش از پیش به چشم می آید، وقتی که به منظور انجام کاری ضروری به سمت روستای قلعه کمیز به حرکت درآمدم چشمم به صحنه هایی خیره ماند که هرگز تصورش را نمی کردم ، اهالی هر روستا با فراغ بال در کنار معابر تنگاتنگ هم به دور هم جمع شده و به گفتمان و عصر نشینی مشغول اند تعداد آنان که ماسک بر چهره دارند حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد ، زنان گعده زنانه گرفته اند و مردان بحث های خودشان را دارند، شاید فقط صاحبان مشاغل و اصناف خود را ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی می‌دانستند اما مردم عادی، همچنان نسبت به غول کرونا عادی بودند، عادی بودنی که حالا صدای نعره های این غول بی سر و پیکر را در شهر به صدا درآورده است.

کرونا انگلیسی به رودان رسید
این خبر را رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان در ستاد کرونا دقیقا شب عید به مردم داد و گفت:یک مورد کرونا انگلیسی در این شهرستان مشاهده شده و بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش بواسطه حساسیت موضوع از سوی مردم تاکید کرد.
دبیر ستاد مدیریت بیماری کرونا  شهرستان رودان افزود: بیماری کرونای جهش یافته انگلیسی  نسبت به کووید 19  سرعت انتشار،شدت بیماری زایی و مرگ و میر بیشتر ی دارد.
وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا ی جهش یافته انگلیسی در استان مخصوصا در شهرهای بندر عباس و میناب، متاسفانه شاهد شناسایی اولین مورد کرونا ی انگلیسی در شهرستان رودان بوده ایم.
علیمراد تصریح کرد: مردم از سفرها و ترددهای غیر ضروری به شهرستان های همجوار پرهیز کنند و  پروتکل های بهداشتی، خصوصا سه نکته کلیدی استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دستها را همواره  رعایت کنند.
وی از مردم خواست به منظور حفظ سلامت خود و عزیزانشان از رفت و آمدهای غیر ضروری در سطح شهر، شرکت در مراسم های عروسی و عزا  خودداری کنند.
علیمراد خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی در پیشگیری از ویروس کرونا یک مسئولیت اجتماعی است که بر دوش تک تک افراد جامعه می باشد و عدم توجه به آن عواقب جبران ناپذیری دارد.
مصطفی غلامپور فرماندار رودان نیز در آن جلسه با اشاره به حساسیت  و خطرناکی وضعیت این نوع از بیماری کرونا خاطر نشان کرد: تمامی ادارات، نهادها ، سازمان ها برای پیشگیری از شیوع این ویروس مهلک با تدابیر ویژه اقدامات لازم را داشته باشند. 
فرماندار رودان خواستار همفکری در جهت حفظ وضعیت آبی شهرستان شد و اظهار داشت: براساس یک راهبرد هماهنگ می توان شهرستان را درهمین شرایط حفظ و حراست کرد.
اما شاید هشدارهای مسئولانه و دلسوزانه آنها گوش شنوا به خود نگرفت و  این بار تعطیلی واحد های صنفی متخلف و هشدارهای جدی جدید اعلام شد.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان از معرفی ۴۹ واحد صنفی متخلف به مراجع قضایی در این شهرستان خبر داد. 
حسن افریدون افزود:  از ۲۵ اسفند ماه سال ۹۹ طرح تشدید نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در شهرستان آغاز شده است که در این راستا بالغ بر هزار و ۹۰۰ بازدید از واحد‌های تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی انجام شده است.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان رودان با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت شهرستان رودان از لحاظ رنگ‌بندی کرونا از آبی به زرد تغییر یافته است، تاکید کرد: با توجه به افزایش موارد کرونایی و همچنین وجود کرونا جهش یافته انگلیسی در شهرستان همشهریان رودانی از حضور در محافل و مکان های شلوغ و همچنین برپایی مراسم‌هایی همچون عروسی و عزا به شدت پرهیز کنند.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال نو تاکنون شاهد افزایش مسافرت‌ها، دید و بازدیدهای خانوادگی و تجمعاتی مانند عروسی بوده‌ایم و باید برای کنترل وضعیت شیوع کرونا در شهرستان این موارد به حداقل ممکن برسد که مشارکت و تعامل بیش از پیش مردم را می‌طلبد.
این هشدار ها جدی گرفته نشد تا اینکه خبری هولناک شهر را تکان وا داشت، فرماندار رودان چند روز بعد با یک خبر تکان دهنده به ستاد کرونا آمد.

کرونا در محله‌های سنگی و پشته معزآباد رودان می‌تازد
فرماندار رودان از وضعیت وخیم ابتلا به کرونا در محلات سنگی و پشته معزآباد این شهر خبر داد. 
مصطفی غلامپور  با اشاره به وضعیت وخیم محله‌های سنگی و پشته معزآباد گفت: هرگونه تجمع در این محلات ممنوع است و برخورد شدید با متولیان آن سریعاً اعمال خواهد شد.
غلام‌پور تصریح کرد: این دو محله از لحاظ شیوع بیماری کرونا آلوده‌اند و هرگونه سهل‌انگاری و کم‌کاری در این محلات قابل پذیرش نیست.
وی از قرنطینه این محلات نیز خبر داد و گفت: پس از بررسی‌ها لازم در این خصوص ستاد کرونا شهرستان بزودی  تصمیم‌گیری خواهد کرد.
فرماندار رودان با اشاره به افزایش میزان ابتلا کرونا در شهرستان رودان وضعیت این بیماری را مناسب ندانست و خواستار رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی از سوی اقشار مختلف مردم شد.
غلامپور تجمعات، گردهمایی‌ها و عروسی‌ها را مهمترین دلیل افزایش ابتلا به کرونا در رودان  عنوان کرد و گفت: متاسفانه مراسماتی که باید پیام‌آور شادی باشد با سهل‌انگاری مبدل به بیماری و عزا می‌شود.
وی تاکید کرد: قطعا نحوه برخورد با تجمعات از جمله عروسی‌ها شکل کاملا جدی، قانونی و آنی به خود خواهد گرفت و پس از وصول گزارش در کوتاه‌ترین زمان ممکن با متولیان آن برخورد قانونی خواهد شد.
دستگاه قضا هم به بحرنج شدن وضعیت اعلام هشدار می کند:
برخورد قاطع قانون با برگزار کنندگان عروسی در رودان
رئیس دادگستری شهرستان رودان با اشاره به وضعیت نارنجی کرونا در این شهرستان از برخورد قانونی با متولیان این مراسمات خبر داد. 
موسی اخلاقی فر افزود: با توجه به شرایط وخیم کرونا در شهرستان رودان و رسیدن وضعیتی رودان به رنگ نارنجی با افزایش میزان بیماران بستری شده با متولیان مراسماتی همچون عروسی و عزا برخورد قانونی خواهد شد.
وی ادامه داد: هیچ گونه اغماض، کوتاهی و مماشاتی در برخورد با افرادی که به مصوبات ستاد مقابله با کرونا بی توجه‌اند، نخواهد شد.
رئیس دادگستری شهرستان رودان در پایان بااشاره  صریح به قانون در این زمینه گفت: برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی، برگزاری هرگونه مراسم عزا و عروسی در این ایام ممنوع و به منزله تهدید سلامت جامعه است و با صاحبان مراسمات عزا و عروسی و تجمعات غیرقانونی برخورد می شود.  

وقتی اوضاع وخیم تر می شود 
طی  هفت روز گذشته ۱۶۱ مورد ابتلا به کرونا را در شهرستان داشته ایم/ جهش چهار برابری مبتلایان طی یک هفته
اینها خبرهای تکان دهنده دیگریست که فرماندار رودان می دهد و در ادامه بیان می کند:وضعیت رودان نارنجی شده است بر این اساس همه مشاغل گروه های سه و چهار تعطیل می باشند.
وی ادامه داد: بهداشت و درمان، اصناف و اماکن موظف بر نظارت بر این تعطیلی ها هستند.
وی بیان داشت: هر صنفی این تعطیلی را رعایت نکند قطعا با آن برخورد قانونی خواهد شد.
غلامپور خاطر نشان کرد: هر کدام از اصناف که پروتکل های بهداشتی را نیز به نحو احسن رعایت نکنند با دو هفته پلمپ و تعطیلی مواجه خواهند بود.
وی عروسی ها و مراسمات عزا و اینگونه تجمعات را مهمترین عناصر شیوع گسترده کرونا در شهرستان عنوان کرد و گفت: مطابق با مصوبه ستاد کرونا برگزاری تمامی این مراسمات ممنوع است و با متولیان آنان برخورد خواهد شد.
وی از دهیاران و شهرداران خواست تا با اطلاع رسانی لازم با نصب بنر در بیلبورد های شهری و روستایی مردم را آگاه نمایید.
غلامپور از دفاتر ازدواج و پزشک قانونی نیز خواست تا با تهیه فرمی از متولیان برای عدم برگزاری مراسم تعهد نامه کسب کنند.
فرماندار رودان تصریح کرد:با اجرای صحیح طرح حاج قاسم سلیمانی تمامی بیماران که در قرنطینه خانگی هستند مورد رصد و بررسی قرار گیرند.
وی تاکید کرد: قطعا دهیاری که اطلاع رسانی لازم از برگزاری مراسم و تجمعات را انجام ندهد خود به عنوان تهدید کننده سلامت جامعه محسوب شده و مورد برخورد قانونی قرار می گیرد.

هشدارها جدی تر می شود؛
 افزایش تعداد مبتلایان کرونای انگلیسی در رودان
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان هشدار نگران کننده جدید را می دهد: تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی در رودان به طور روزانه رو به افزایش و آمار نگران کننده است. با این شیب تند شیوع ویروس کرونا ، ظرف چند روز آینده وضعیت رودان قرمز و رو به سیاهی خواهد رفت.
وی اینگونه توصیه می کند: با انجام موارد ساده مثل، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری به خارج از منزل ، عدم برگزاری جشن ها ، مراسم ها و مهمانی های خانوادگی و مهمتر از همه استفاده از ماسک به هنگام خروج از منزل می توانیم به سرعت از شیوع این ویروس جلوگیری کنیم.

مشکی دیگر در روزهای کرونایی رنگ عشق نیست

 موج چهارم کرونا و به صدا درآمدن آژیر بحران در رودان بر اثر بی‌توجهی به شیوه نامه‌های بهداشتی این روزها وضعیت خطرناکی را برای بهشت جنوب رقم زده و با وجود همه هشدارها، این شهرستان حال و روز خوشی ندارد. 
افزایش چهار برابری مبتلایان طی یک هفته در رودان  در روزهای نارنجی کرونای رودان بیانگر آن است که همیشه به روایت «رضا صادقی» خواننده هرمزگانی مشکی رنگ عشق نیست که به سویش در حرکتیم و گاهی نیز با خود درد و آلام سنگین دارد که باید از آن درس گرفت.
رسیدن به روزهای نارنجی کرونا در بازه زمانی کوتاهی برای رودان رخ داد وقتی که عده‌ای بی‌مسئولانه و بی‌توجه به هشدارهای ستاد کرونا، وضعیت آبی این شهر را با ماسک نزدن و تجمع ‌های خود به وضعیت نارنجی رو به قرمز تبدیل کردند و امروز مصائب سلامت رودان در سایه تاخت و تاز بی‌رحمانه ویروس لحظه به لحظه عمیق‌تر می‌شود و تلاش‌ها و محدودیت‌ها نیز نتوانسته سرنوشت روزهای وخیم پیش‌رو را تغییر دهد.